Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Företagsuniversitetet blogg inom säkerhet

Säkerhet

Välkommen till Företagsuniversitetets blogg om säkerhet. Vår ambition är att stärka din professionella profil genom att kontinuerligt rapportera om framgångsrikt säkerhetsarbete runt om i Sverige och världen. Nyckelord är strategi och långsiktighet. Välkommen!

Finalistemblem-300x140

Säkerhetselever finalister i Security Awards

2017-09-20 Lotta Eriksson

Den 26 oktober avslöjas det vem som vinner Security Awards i olika kategorier. Vi på Företagsuniversitetet är extra stolta över att vi har flera finalister med i kategorin Årets Säkerhetselev i år.

Eva Dickner är nominerad med följande motivering:

"Eva gick Säkerhetschef – Diplomutbildning på Företagsuniversitetet 2016. Det engagemang Eva visade var extraordinärt. Seriös, kunnig och vetgirig. Eva har en unik förmåga att utvärdera risk- och sårbarhetsanalyser som hon kombinerar med att förstå helheten och jobba fram väl fungerande lösningar. Evas ledaregenskaper och förmåga att på ett pedagogiskt och fångande sätt presentera sina resultat, gör henne till en uppskattad elev och medarbetare. Det speglar sig också då hennes nuvarande roll är att vara Ansvarig för Fysisk Säkerhet, kontinuitet & krisberedskap för Skandia Norden."

Alexander Delis, som går ut YH-utbildningen Säkerhets- och trygghetskoordinator i december i år och bland annat praktiserat i Täby kommun, har nominerats med följande motivering:

"Alexander är vetgirig, drivande och har goda ledaregenskaper. Hans nytänkande kring samverkan i krisberedskap har bidragit till att utveckla och stärka Täby kommuns krisberedskap. Det som mer utmärker Alexander är hans inre glöd och förmåga att inspirera sin omgivning. Det har visat sig inte minst i de olika workshops som Alexander har hållit inom kommunen. En god samarbetsförmåga och ett genuint engagemang för samhälls- och trygghetsfrågor är nyckeln till att Alexander är väl mött och välkommen i olika arbetsgrupper."

Det är också på sin plats att gratulera alla andra som har nominerats, och framför allt - naturligtvis - de som vi på något sätt samarbetar med i våra utbildningar, som Andreas Ring, Karin Johannesen, Practise och Malmö stad, till de fina nomineringarna! Vi håller tummarna för er alla den 26 oktober!

Läs mer om finalisterna och Security Awards här.

Asa_webben_huvudartikel

Åsa Schwarz blev Årets Säkerhetsprofil 2017

2017-04-06 Lotta Eriksson

Det blev Åsa Schwarz, säkerhetsexpert vid Knowit, som till slut stod som vinnare av den prestigefulla titeln Årets Säkerhetsprofil 2017. Juryn lyfte bland annat fram att hon är en god förebild med sitt stora engagemang och sin djupa och breda kompetens.

Åsa
 

I god konkurrens med Richard Buske säkerhetschef i Sollentuna kommun, och Bengt Berg från Cybercom, blev det Åsa Schwarz som blev Årets Säkerhetsprofil under Säkerhetsgalan 2017. Hon intervjuades av Andreas Lundstedt från Alcazar under middagen.

Juryns motivering löd:

”Åsa Schwarz har med sin entusiasm och kompetens under en lång tid bidragit till att öka medvetenheten om informationssäkerhet, både hos företag och privatpersoner. Hon har, som marknadschef och säkerhetsexpert vid Knowit, synts flitigt i media under det gångna året – både i intervjuer och genom egna artiklar. Hon är dessutom en av initiativtagarna till Kontrollgruppen och säkerhetskonferensen C2´17, en konferens som lyfter fram kvinnliga säkerhetsexperter. Syftet är att höja informations- och IT-säkerheten och att skapa ”en av världens mest dynamiska säkerhetsarenor”. Åsa Schwarz är en synnerligen god förebild, som med sitt stora engagemang och sin djupa och breda kompetens inom säkerhetsområdet,verkar aktivt för att folkbilda och locka fler till säkerhetsbranschen.”

Asa_webben_huvudartikel

Utmärkelsen Årets Säkerhetsprofil delas – sedan 2009 - ut till en person med ett hängivet intresse för säkerhetsfrågor och som med stort engagemang och gedigen kunskap verkar inom säkerhet. I årets jury satt: Jenny Persson, Aktuell Säkerhet, Kristina Schmidt och Lotta Eriksson, Företagsuniversitetet, Thomas Lundin, Näringslivets Säkerhetsdelegation, Mounir Messaoud, SIG Security, Peter Claesson, ASIS och de två tidigare Säkerhetsprofilerna Magnus Ranstorp, Försvarshögskolan, Anne-Marie Eklund Löwinder, IIS.

Se ögonblicket då Årets Säkerhetsprofil tillkännages här

Roedamattan

En dag och kväll i säkerhetens tecken

2017-04-06 Lotta Eriksson

Onsdagen den 5 april genomfördes den nionde årgången av Säkerhetsgalan. Eftermiddagens föreläsningar och nätverkande hölls på nya, moderna Hotel At Six och kvällens begivenheter tog plats på anrika Berns.

IMG_1795

At Six säkerhetschef John Arentoft informerade om "det nya säkerhetshotellet", inrikesminister Anders Ygeman konstaterade att säkerhetsbranschens arbete är ett fundament, Anne-Marie Eklund Löwinder underströk vikten av unika lösenord och Mounir Messaoud lyfte ordspråket "ett skepp i hamn är säkert men det är inte vad skepp är byggda för".

Storbritanniens stora TV-profil Frank Gardner beskrev sin personliga resa och det utrikespolitiska säkerhetsläget, Patrik Lundgren betonade att "cash is king" medan Pontus Winstén förklarade varför yngre vill jobba med säkerhet och vikten av att bjuda in dem i alla sammanhang.

Pia Gruvö poängterade att det är leverantörens ansvar att påvisa säkerhet i sina produkter, Monica Karum Bergvall gav en bild av Migrationsverkets säkerhetsutmaningar och sedan tog Alexander Bard med oss på en hisnande historisk odyssé och tipsade alla som arbetar med säkerhet att också arbeta med it-säkerhet (typ).

Sedan övergick dagen till kväll och Tilde de Paula Eby fick hjälp av Andreas Lundstedt att intervjua de tre nominerade till Årets Säkerhetsprofil, Richard Buske,  Åsa Schwarz och Bengt Berg.

Tilde visade att hon inte bara är en proffsig moderator utan också kan sjunga och det offentliggjordes att Åsa Schwarz fick gå hem med säkerhetsprofilen.

Och sedan... sedan tog underhållningen vid; säkerhetsbranschen bjöd upp till disco med Alcazar!

Stort tack till alla fantastiska föreläsare och trendspanare, grattis ni tre nominerade - ni bidrar verkligen till utveckling - och varmt tack till sponsorer och partners, Securitas, Bravida Fire & Security, Säkerhetsbranschen och Nexus. Sist men inte minst: tack till alla som kom och bidrog till en fantastisk dag och kväll!

Alla_3

Var med när Årets Säkerhetsprofil koras!

2017-03-10 Lotta Eriksson
Alla_3

Tidigare i veckan offentliggjordes vilka de tre nominerade till Årets Säkerhetsprofil är. Vi säger självklart varmt grattis till Richard Buske, Åsa Schwarz och Bengt Berg. Vem av dem som slutligen får ta emot den vackra säkerhetsprofilen avslöjas på Säkerhetsgalan den 5 april.

Juryns motiveringar lyder:

Richard Buske, säkerhetschef i Sollentuna kommun

Richard_Buske2

"Richard Buske är inte bara säkerhetschef i Sollentuna kommun sedan sex år, han besjälas av säkerhet och trygghet och har en innerlig vilja att lyfta säkerhetsfrågorna till nya nivåer med samverkan, synlighet och sociala medier. Genom att regelbundet ta emot praktikanter från säkerhetsutbildningar, sprider han inte bara sin kunskap och erfarenhet, utan skapar också såväl goda ambassadörer inom säkerhet som framtidens säkerhetschefer. Dessutom medverkar han som talare på olika evenemang och engagerar sig aktivt i flera säkerhetsnätverk.
Richard Buske bidrar på ett imponerande sätt - med sin expertis - till att trygghets- och säkerhetsfrågorna kommer högt upp på agendan i Sollentuna, både hos frivilligorganisationerna, kommunledningen, medarbetarna och invånarna."  

Åsa_Schwarz

Åsa Schwarz, Knowit

"Åsa Schwarz har med sin entusiasm och kompetens under en lång tid bidragit till att öka medvetenheten om informationssäkerhet, både hos företag och privatpersoner. Hon har, som marknadschef och säkerhetsexpert vid Knowit, synts flitigt i media under det gångna året – både i intervjuer och genom egna artiklar. Hon är dessutom en av initiativtagarna till Kontrollgruppen och säkerhetskonferensen C2´17, en konferens som lyfter fram kvinnliga säkerhetsexperter. Syftet är att höja informations- och IT-säkerheten och att skapa ”en av världens mest dynamiska säkerhetsarenor”.
Åsa Schwarz är en synnerligen god förebild, som med sitt stora engagemang och sin djupa och breda kompetens inom säkerhetsområdet, verkar aktivt för att folkbilda och locka fler till säkerhetsbranschen."

Bengt_Berg

Bengt Berg, Cybercom

"Bengt Berg på Cybercom vill avdramatisera säkerhetsarbetet och bidra till att höja nivån på - och medvetenheten om - IT-säkerhet i hela samhället. Det gör han genom sitt kompetenta arbete på Cybercom, där han exempelvis har skapat ”Upphandlingskollen”, ett kostnadsfritt stöd som både företag och myndigheter kan använda för att ställa rätt krav på säkerhet i sina upphandlingar. Genom lära ut hur man upphandlar säkert bidrar han till att samhällets IT-säkerhet professionaliseras.
Bengt Berg engagerar sig även föredömligt i samverkan, bland annat genom att arrangera seminarier och andra tillfällen till nätverkande för kollegor i branschen.!

 

IMG_1234

Säkerhetsgalan 2017 nalkas med stormsteg, det är knappt fyra veckor kvar och intresset är stort! Eftermiddagens kompetenshöjande och inspirerande föreläsningar hålls på Petter Stordalens nya prestigehotell At Six på Brunkebergstorg. Vi som arrangörer och sponsorer var där och kikade på lokalerna i veckan och det är lätt att se att det kommer bli en fantastisk arena men litet svårare att förstå hur det ska hinna bli klart. Hotellet och konferensanläggningen öppnar den 23 mars! Vi känner oss dock väldigt trygga med att lokalen kommer vara redo för Säkerhetsgalan!  

Säkerhetsgalan inleds med registrering och kaffe kl 12.30 onsdagen den 5 april. Sedan blir det föreläsningar av inrikesminister Anders Ygeman, TV4-profilen Marcus Oscarsson, BBCs säkerhetskorrespondent Frank Gardner och Pia Gruvö från MUST.

Dessutom kommer vi att få korta "nyhetsinslag" eller trendspaningar från Anne-Marie Eklund-Löwinder, IIS, Mounir Messaoud, Nordea, Patrik Lundgren, Loomis, Pontus Winstén, 4C Strategies, och Monica Karum Bergvall, Migrationsverket.

Vi får också stifta bekantskap med "säkerhetshotellet" At Sixs säkerhetschef John Arentoft.

Eftermiddagen avslutas med ett samtal mellan moderator Tilde de Paula Eby och cyberfilosofen Alexander Bard kring digitalisering och social intelligens.

Och därefter... blir det en kort promenad till Berns, där kvällens festligheterna tar vid.

_BC_9109 (kopia)

Middag, underhållning och prisutdelning står på agendan och vi kan utlova en kväll som sent kan glömmas!

Vi längtar redan och hoppas att vi blir riktigt många som får tillfälle att nätverka och dela erfarenheter!

Väl mött! Säkra din plats här!

 

Ett Berns i miniformat

2016-11-02 Lotta Eriksson

Företagsuniversitetet och branschtidningen Aktuell Säkerhet byggde upp ett Berns Salonger i miniformat under den stora mässan SKYDD 2016, som gick av stapeln mellan den 25 och 27 oktober. Med guld och glamour påbörjades då marknadsföringen av Säkerhetsgalan 2017.

Montern (2)

 

Företagsuniversitetets och Aktuell Säkerhets monter under SKYDD 2016, mässan med 10 576 besökare och ungefär 250 utställare, väckte onekligen intresse. Den stack, med sina gulddraperier och sitt enorma Bernsfoto på hela väggen, ut bland alla CCTV-kameror, passagesystem, gallergrindar och brandbilar – och fick också mycket uppmärksamhet. Många besökare och andra utställare ville gå på galan och var därför med och tävlade om en plats under de tre mässdagarna.

För så här är det; nedräkningen har börjat! Det är snart 21 veckor kvar tills säkerhetsbranschen åter får tillfälle till relevant kompetensutveckling och fruktbart nätverkande. Dels under eftermiddagen på nya hotell- och konferensanläggningen At Six och dels under den påföljande galamiddagen med prisutdelning och mingel på Berns Salonger.

Säkerhetsgalan, som arrangeras för nionde året i rad, ger Sveriges säkerhetschefer, och motsvarande, chansen att uppdatera sin kompetens på både praktisk och strategisk nivå samtidigt som det bjuds på inspiration och erfarenhetsutbyte med branschkollegor. Tilde de Paula Eby har varit moderator sedan den första Säkerhetsgalan 2009 och känner numera publiken väl. Hon kan därför med van hand och personlig touch ledsaga alla genom eftermiddagen och kvällen!

Säkerhetsgalan 2017 genomförs onsdagen den 5 april och vi kan då bland annat välkomna:

• Cyberfilosofen och författaren Alexander Bard, som med engagerande iakttagelser, nya tolkningar och pedagogiskt språk, bjuder på en lika utmanande som inspirerande samtidsanalys och inblick i morgondagen
• Frank Gardner, BBC-journalist, som utifrån sin mångåriga erfarenhet av att bland annat bevaka Saudiarabien, ger en bild av terrorhotet i Europa
• Pia Gruvö, avdelningschef för krypto- och IT-säkerhet inom Försvarsmakten

Det blir också flera snabba uppdateringar om aktuella frågor för säkerhetsbranschen.

Läs mer och boka din plats på Säkerhetsgalan här

Läs mer och nominera någon till Årets Säkerhetsprofil här

Hållbarhet som en del av affären

2016-09-20 Lotta Eriksson

Hur får man hållbarhetsarbetet att bli en konkurrensfördel? Det vet Melinda Midemalm vid den internationella hållbarhetskommunikationsbyrån Futerra.

 Du har arbetat med hållbarhetsfrågor i många år, varför är det viktigt för myndigheter och organisationer att ta ett större grepp på hållbarhet, miljö och CSR tycker du?
 

Melinda_Midemalm

– Därför att de konkreta frågor som hållbarhet handlar om, från klimat, ekosystem och energi till sociala frågor kring ökade klyftor och utanförskap, tar allt större roll i samhällsdebatten och blir allt viktigare att förhålla sig till.

– Hur bidrar min organisation till att lösa dessa utmaningar? Är vi en del av problemet eller en del av lösningen? Det är en ren överlevnadsfråga.

– Den organisation som inte är en del av lösningen kommer inte att ha någon lysande framtid.

På vilket sätt bidrar hållbarhet till affären
och hur kan det bli en konkurrensfördel?
 
– Genom att ett seriöst hållbarhetsarbete är en del av affären. Det handlar om att framtidssäkra sin affärsmodell. Hur tjänar vi våra pengar? Kan vi fortsätta att göra det i en hållbar framtid? Om inte - hur behöver affären utvecklas?

– Ett seriöst hållbarhetsarbete är en fantastisk grund att bygga berättelser på, berättelser som kunderna tror på och som bygger trovärdighet och lojalitet. Hållbarhet bidrar till att bli relevant i kundernas ögon, alltså helt avgörande för framgång.

Hur förankrar man hållbarhetsarbetet i
ledningen och i organisationen?
 
– Hållbarhetsarbetet måste drivas från ledningen för att lyckas. Ledningen behöver förstå på vilket sätt hållbarhet är en del av företaget eller organisationen kärna.

Melindas tre tips på hur man kan få balans mellan det man säger och det man gör:
1. Genom att ha tydliga mål som tydligt leder mot en hållbar utveckling
2. Genom att kommunicera en tydlig väg dit och berätta hur det går
3. Genom att tydligt knyta det man gör kring hållbarhet till affären. Om det är en del av affären kommer balansen nästan automatiskt. 

Melinda Midemalm är en av kursledarna i "Hållbarhet, miljö och CSR", en sjudagars diplomutbildning för alla som, på olika nivåer och sätt, har ansvar för eller arbetar med hållbar utveckling i sin organisation.

Läs mer om kursen här

Intervju med kursledare Åsa Stenborg finns här

Intervju med Mats Persson, tidigare kursdeltagare här

"Kunskap ger praktisk och strategisk rörlighet framåt"

2016-09-07 Lotta Eriksson

Lyft tanken från papperskorgar och bananskal. Hållbarhets- och miljöarbete måste ses i ett större perspektiv. Det poängterar Åsa Stenborg, med lång erfarenhet av CSR och hållbarhetsfrågor. Hon är också huvudkursledare för utbildningen Hållbarhet, miljö och CSR.

 

Åsa Stenborg

Hållbarhet är ett begrepp som synes vara på mångas läppar
men innebär ett arbete som många har svårt att ta sig an.
Stämmer det, är det fortfarande mest ett luddigt begrepp?
– Det är väldigt varierat och visst riskerar det att bli litet filosofiverkstad. Många gör saker men sätter inte in en miljö- eller hållbarhetshandling i sin verkliga affär. Det blir lite spridda goda handlingar inte en sammansatt agenda.

Varför måste vi generellt bli bättre på att
arbeta med hållbarhet, miljö och CSR då?
– Strukturerat hållbarhetsarbete ger många positiva effekter. En tidig effekt är att folk börjar hushålla på resurserna på ett bra sätt.

– Många säger att det stärker varumärket och det är förstås en positiv - men lite flummig - effekt.  Framför allt handlar det om leva upp till kundförväntan, medarbetarförväntan, parera för höjda råvarupriser, alltså reell produktion – och förstås om att det finns lagstiftning som ska följas.

Vad är det som krävs för att man
ska kunna gå från ord till handling?
– Nyckeln är kunskap. Med grundläggande kunskap om hållbarhet, miljö och CSR-frågor kan man få ihop en hållbarhetsagenda som är anpassad till sin egen verksamhet. Först då kan man röra sig både praktiskt och strategiskt framåt.

Så utbildning är ett tips – vilka
tycker du framför allt bör utbilda sig?
– I den kurs vi arrangerar brukar vi vanligtvis ha deltagare som antingen precis har fått funktionen miljö- eller hållbarhetsansvarig eller som har haft funktionen en tid men känner att arbetet behöver lyftas ytterligare ett steg. Kunskaperna är viktiga oavsett om man arbetar i offentlig eller privat sektor.

En del väljer att läsa hållbarhet på
universitetet, andra går kortare endagarskurser
– varför är just en sjudagarsutbildning att rekommendera?
– Fördelen med en sjudagarskurs är att man kan gå från det väldigt stora agendan till den egna vardagen. Det finns mer utrymme för föreläsningar, hemuppgifter, reflektion och diskussion. För mig som kursledare är det jätteroligt att följa deltagarnas resa från första dagen till den sista. Det sker verkligen en transformation.

På vilket sätt?
– Kursen är uppdelad i tre block. Under det första passet höjer vi perspektivet väldigt mycket. En deltagare sade efteråt att hon kände sig ”hög” efter första blocket. Jag tror att det beror på att jag inte pratar om papperskorgar och bananskal, utan snarare om FN-politik och den globala nivån. Det är därifrån måste vi dra vår motivation.

– De två följande blocken är mer hantverksmässiga. Då tittar vi inåt i organisationerna, fördjupar kunskaperna i miljöstyrning, kommunikation och lagstiftning. Den sista delen handlar om kursdeltagarnas egen organisation. Alla ska ha en att göra-lista när de lämnar kursen.

 

Lyssna på Åsa Stenborgs CSR-blogg här

Hör Åsa Stenborg berätta om hållbarhet och kursen här

Läs en kursdeltagares syn på kursen här

”Hållbarhet ska genomsyra all vår verksamhet”

2016-08-17 Lotta Eriksson

Mats Persson är miljö- och säkerhetschef vid Region Östergötland sedan tre år. Han är en av de deltagare som gick kursen "Hållbarhet, miljö och CSR" hos Företagsuniversitetet i fjol. Här berättar han varför:
– Visionen för vår region är 'Region Östergötland – drivkraft för hållbar utveckling och livskvalitet', så min ambition var att få dels fler kontakter, dels nya infallsvinklar men också att få utveckla mig själv inom hållbar utveckling.

mats_persson_foto_c.haw_liten

Hur tyckte du att kursen var då?
– Vi hade många bra diskussioner och tog del av varandras erfarenheter. Dessutom var kursledarna väldigt bra. Sammantaget känner jag att kursen ledde till att jag har kunnat ta ett steg till och få nya impulser och ny drivkraft i mitt arbete.
– Styrkan var också att det inte bara var en tvådagarskurs och sedan var det klart, utan att vi sågs vid flera tillfällen och hade hemuppgifter mellan, som jag konkret kunde knyta till min egen verksamhet.

Fick du några verktyg med dig som du har användning av i jobbet?
– Ja, framför allt från när vi pratade om planering av hållbarhetsarbetet, kommunikation och implementering av hållbarhetsarbete. Jag fick konkreta tips på hur man kan få spridning, som jag använder. Region Östergötland är en stor organisation, med 13 000 medarbetare, så det behövs finess för att få genomslag.
– Jag lärde mig också mycket praktiskt om grunden i ledningssystem för hållbarhetsarbete.

Är det inte en ovanlig kombination att vara både miljö- och säkerhetschef?
– Jo, vi ligger nog i framkant där. Region Östergötland ansvarar för hälso- och sjukvård, regional utveckling och kollektivtrafik och visionen är att hållbarhet ska genomsyra all verksamhet. Jag driver regionövergripande processer inom bland annat ledning, hållbarhet, säkerhet och kvalitet.
– På sikt tror jag det är ett upplägg som kommer bli mer vanligt. Det finns många samordningsvinster och det är logiskt för verksamheten. Ur ett hållbarhetsperspektiv är ju miljö- och säkerhetsfrågor viktiga för att kunna arbeta bättre och långsiktigt för våra barn och barnbarn. Det gäller att utmana sig själv för att skapa bättre värderingar och en bättre värld.
– Tittar man på hållbart miljöarbete, säkerhetsarbete och ekonomiarbete, så går allt ut på att hantera begränsade resurser i dag och i morgon – och säkerställa att vi tar tillvara våra begränsade resurser på bästa sätt så att vi skapar goda  förutsättningar för framtida generationer. Det handlar om att bygga robusthet och långsiktighet.

 

Hållbarhet, miljö och CSR startar den 17 november med kursledarna Åsa Stenborg och Melinda Midemalm. Läs mer och boka din plats här!

 
(Foto: C Haw)

Hans och Hans drar igång kriskommunikationskurs

2016-06-20 Lotta Eriksson

Vad har hänt? Hur många är drabbade? Varför blev det så här? Vad gör vi nu? Det är några av de frågor man bör ställa sig när journalisten ringer. Förståelse för medias drivkrafter när drevet går och praktiska verktyg är några av ingredienserna i Företagsuniversitetets nya kurs ”Kriskommunikation och medieträning”, som går den 29 och 30 september.

I höst går flera nya kurser igång på Företagsuniversitetet och en av dem är Kriskommunikation och medieträning. Kursledare är de mångårigt erfarna Hans Uhrus och Hans Makander.
– Det ska bli jättekul att dra igång den här kursen, eftersom vi båda två har jobbat operativt i många år och själva ställts inför en massa oförutsägbara situationer. Nu ska vi få förmedla den kunskapen till andra, kommenterar de.

"Kunskap ger handlingskraft"
Den två dagar långa kursen "Kriskommunikation och medieträning" vänder sig till alla som arbetar med kommunikation och andra som behöver förstå eller ska kunna hantera olika typer av kriser och ha kontakt med journalister.
– Det är viktigt att ha förståelse för varför det blir en kris, hur den utvecklas och hur man ska agera och det absolut viktigaste är att man är handlingskraftig, förklarar Hans Uhrus.
– Därför kommer vi att lära ut hur man identifierar när det faktiskt är eller kan bli en kris. Ju tidigare man uppmärksammar risken, desto bättre hanterar man situationen. Det handlar litet om att man ska lära sig tänka som en journalist och genom proaktivt arbete se till att vara väl förberedd för varje krissituation.

Planering och talesperson
En annan viktig ingrediens i den nya kursen är att lära sig ta fram en kriskommunikationsplan och en utpekad talesperson.
– Dessutom är det viktigt att utbilda övriga organisationen och öva kontinuerligt så att alla blir bättre på att fånga upp det som kan bli en kris. Man måste också få företagsledningen att vara involverad och förstå vikten av god kriskommunikation, poängterar Hans Makander.

Under kursen utlovas det både teori och praktiska övningar;
– Vi kommer bland annat att göra praktiska övningar där vi jobbar med ett känt varumärke, så att deltagarna får lära sig att jobba med Q & A, alltså frågor och svar, och att kunna formulera budskap och möta journalister, berättar Hans Uhrus och Hans Makander.
De lovar också att dela med sig av en rad goda och sämre exempel på kriskommunikation, eftersom man kan lära sig av erfarenheter som andra har dragit.
– Vi samlar dagligen på oss exempel, berättar Hans Makander – vilket får borga för att det alltid är aktuella och relevanta exempel som presenteras.

Och vilka är då Hans och Hans? 

Hans och Hans

Hans Makander (t.v.) arbetade på Manpower Group med PR och som informationschef i 17 år och ligger bland annat bakom ”Nisse från Manpower” och Manpower Worklife, Sveriges största arbetslivspanel. Tidigare har han varit marknadschef på SJ, bland annat i samband med lanseringen av X2000. Han har också arbetat som banktjänsteman.

Hans Uhrus (t.h.) har en bakgrund i finansbranschen, där han både varit aktie- och optionsmäklare, och från bemanningsbranschen. Han har varit informationschef på Proffice i elva år, projektledare för Proffices börsintroduktion, varit vd för ett bemanningsföretag och kommunikationschef på fler arbetsplatser. Han arbetar i dag både strategiskt och operativt med kriskommunikation och medierelationer.

Tillsammans har de konsultbolaget Kominstitutet. De håller också kursen ”Kriskommunikation för HR” hos oss på Företagsuniversitetet.    

Läs mer om den nya kursen Kriskommunikation och medieträning

"Kursen är klockren i sitt koncept"

2016-06-01 Lotta Eriksson

- Om man inte kan motivera sina investeringar händer ingenting, konstaterar Ulf Rönndahl, kursledare på utbildningen Diplomerad Säkerhetschef apropå vikten av att väva in affärsmannaskap i kursen. Här berättar han kort om sin undervisning, hur kursdeltagarna tar emot de nya kunskaperna och varför han uppskattar att arbeta med Företagsuniversitetet.

 

Nästa omgång av Diplomerad säkerhetschef börjar den 14 november i år. Läs mer och boka här!