Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Vidgade Vyer

Chefen och assistenten 2017

2017-03-09 Lotta Eriksson

Vilka av en assistents alla arbetsuppgifter anser svenska chefer vara allra viktigast? Vilka kompetenser värderar chefer högst hos assistenter? Vad tror man om assistentrollens utveckling på fem års sikt?

Else-Britt Lundgren från IMA och Marlene Berglund från Företagsuniversitetet presenterar de spännande resultaten från en alldeles färsk enkätundersökning. Länk till presentationen.

Viktigaste arbetsuppgifter:
    * Rese- och mötesarrangemang
    * Kalender och planering av chefens tid
    * Ledningsgrupp och styrelse.
De klassiska assistentuppgifterna som är vår grund, det vi står på.

Gör vi annat? Jo, konferens, seminarier, travelmanager, hr-administration, inköp, webb och sociala medier budget- och prognosarbete....

"Ett nav i ledningsprocessen, insatt i frågeställningar som diskuteras, bollplank, intern kommunikation."

Ska vi göra något annat?

Nej egentligen inte, men om: Webb och sociala medier, utveckla administrativa rutiner, budget- och prognosarbete... I större organisationer är ledningsstödet det viktiga och tar all tid.

Kompetensen då?

Social kompetens! Kunskap om företaget. Kommunikation och information, god samtalspartner, digital kompetens.

Social kompetens, kreativitet och samarbete är det som gör oss speciella och konkurrenskraftiga. Vi är kulturbärare och står ofta för stabilitet på kontoret.

Ingår i ledningsteamet? Ja, 57 %. Formellt och informellt deltagande.

Personliga egenskaper? Social. Integritet. Förmåga. Kompetens. Positiv. Proaktiv.

Vidareutbildning? Systematiskt erfarenhetsutbyte. Nätverk! Benchmarking. Yrkesspecifik fortbildning.

Utveckling - hur ser det ut framöver?

Assistenten stödjer mig i affären/verksamheten

Rollen som administrativt stöd har förstärkts.

"Mer proaktivitet, omvärldskunskap och ökad affärsförståelse!" "akademisk utveckling" "hänga med i utvecklingen, vara i framkant, vara sugen, driva utveckling" "Den gamla VD-assistenten kommer tillbaka och blir själv VD"

Titeln, den eviga frågan. :-)

Verksamhetskoordinator. Business office manager. Management Support.