Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Vidgade Vyer

Vidgade Vyer

En live-blogg direkt från konferensen Vidgade vyer den 16-17 februari på Clarion Hotel Sign och Vasateatern i Stockholm. Följ vad som händer på scenen: föreläsningar, samtal, intervjuer och kvällens festmiddag med utdelning av priset Office Professionals Award.

Bloggar gör:

Katarina Hjälmheden, Gd-sekreterare på Statskontoret.

Katarina

"Jag arbetar med generaldirektören på Statskontoret, en statlig myndighet med uppdrag att göra utredningar till regeringen men också bidra till förvaltningspolitikens utveckling och främja en god förvaltningskultur i staten. Mina arbetsuppgifter har stor bredd och innehåller allt från ledningsprocesser och projektarbete till möteshantering och seminarieverksamhet.

Jag har arbetat som chefsassistent på olika myndigheter och i Regeringskansliet länge, att vara statstjänsteman är en ära. Ledord för mig i min yrkesroll är utveckling, nyfikenhet och struktur. Nätverkande är naturligtvis en mycket viktig pusselbit."

 

 

 

_GA_8601_3

Vinnarintervju: Maria Riscado - Office Professional 2017

2017-03-09 Lotta Eriksson
maria1

Maria Riscado ser utmärkelsen Office Professionals Award som en bekräftelse. Inte för sin egen del, utan för landets alla assistenter och själva rollen.
– Det är jätteroligt att strålkastarljuset sätts på rollen som assistent, konstaterar hon.

Hon är inte helt bekväm i att stå i fokus även om hon tyckte det var fantastiskt roligt att få gå upp på Vasateaterns scen och ta emot utmärkelsen Office Professional of the Year 2017 under Vidgade Vyer i februari. Maria Riscado, executive assistant på Volvo Group Truck Operations, lever, enligt juryns motivering, ”företagets affärer”. Hur gör man det?

– Jag tror att många generellt har en bild av att assistenter utför arbetsuppgifter men inte alltid är särskilt insatta i vad som föregår i företaget.

– Där är jag kanske litet ovanlig, eftersom jag har haft förmånen att få jobba med chefer som tycker att assistenten ska vara med i ledningsgruppen och delta i dialogen. Jag är inte tyst, går vi laget runt så uttalar jag mig också om strategiska frågor, produktionskapacitet eller kvalitet, förklarar hon.

Arbete och utveckling i ett
Hennes arbetsplats, Volvo, är en stor koncern och även om Maria Riscado har arbetat där i 22 år, har hon bytt arbetsplats i fyraårscykler. Hon började 1995 som assistent åt en fabrikschef, fyra år senare – när fabrikschefen blivit vd för ett av de mindre Volvobolagen – hörde han av sig och sade att han saknade deras samarbete så Maria flyttade efter.

maria2

Hon har också varit assistent åt CFO:n och senare VD:n på Volvo Powertrain innan hon 2012 ansökte till sin nuvarande position på Operations, i samband med en stor omorganisation.

All produktion och logistik samlades under ett tak och i dag är enheten koncernens största, med cirka 34 000 anställda och en lång rad fabriker och distributionscenter över hela världen.

– Det var jättespännande, för det fanns inte någon upparbetad struktur, utan det handlade om att få ihop fem tidigare organisationer i en. Från början var det bara jag, min chef och hans ledningsgrupp, så vi var med och byggde upp allting, berättar hon.

Maria framhåller att det finns stora fördelar med att arbeta i en stor koncern, inte minst för den egna utvecklingen. Själv har hon bland annat arbetat med internkommunikation, haft en tillikauppgift som informationschef under en kortare period och varit projektledare för ett av bolagens namnbyte.

– Man kan vara lojal mot arbetsgivaren men har ändå möjlighet att röra på sig och få personlig utveckling, det har alltid varit viktigt för mig, säger hon.

Strategisk som assistent
Genom åren har Maria Riscado varit aktiv i olika nätverk, bland annat EUMA, och drivit en del frågor kring assistentrollen. En av hjärtefrågorna har varit assistentens anställningstrygghet.

– Det ska inte vara upp till chefen att bestämma att han ”tar med sig sin assistent”, vi vill bli tillfrågade. Om en chef slutar ska vi ändå känna att vi har kvar vår tjänst, understryker hon.

– Så var det inte förr i tiden, det var inte ovanligt att man fick besked om att ”den nya chefen har sin egen assistent med sig”, utan att ens ha träffat assistenten på tjänsten.

– Det har ändrats en del över tid - och det är en balansgång, det handlar ju väldigt mycket om ett samarbete. Men min inställning har alltid varit att man ska ha möjligheten att prova samarbetet först och om det sedan inte känns bra så kan man lösa det i samförstånd.

Maria tycker att det är viktigt att dela erfarenheter, man kan lära sig mycket av varandra och hon fungerar också som mentor åt andra assistenter.

Hon har några tips som hon bjuder på:

– Det är framför allt viktigt att förstå vad företaget håller på med, annars är det svårt att göra sitt jobb.

– Ju högre takt desto viktigare blir det att göra rätt prioriteringar och det klarar man inte om man inte om man inte ”är i loopen” och förstår verksamheten. Det ger också legitimitet åt vår roll, betonar hon. Hennes tidigare chef utmanade henne exempelvis i olika strategidiskussioner och tog sig tid att svara på frågor.

– Det är klart att det är lättare att prata produktion än motorutveckling, det är mer konkret och en tydlig puls i en sådan organisation som vår. Jag måste förstå för att veta varför vi agerar på ett visst vis om det blir en hamnstrejk eller om en viktig leverantör går i konkurs.

– Det underlättar jättemycket om man kan ha en rak dialog, och om man själv är lyhörd och flexibel. Själv vill jag jobba med chefer som utmanar mig att göra mer än vad jag tror att jag klarar av, förklarar hon.

maria3

"Ha glöd men brinn inte ut"
Ett annat råd är att ”våga ta plats” och ”våga tro på att du kan bidra”.

– Ingen är perfekt och alla gör fel men i ett bra arbetsklimat kan man hjälpa och komplettera varandra, utan hierarkier och prestige. Då blir jobbet mycket roligare och lättare för oss, samtidigt som det är en trygghet för våra chefer, poängterar Maria Riscado.

– Sedan brukar jag säga att det inte finns någon som sätter gränser utom jag själv. Det ligger i vårt DNA att vi vill ge hög service men eftersom våra chefer brinner för det de gör kan de jobba väldigt långa dagar. Det är lätt att dras med i det och man måste vänja sin omgivning vid att inte alltid vara tillgänglig eller svara sent på kvällen, de gränserna kan bara du själv sätta.

– Samtidigt är assistentjobbet det roligaste jobb man kan ha. Livet är kort och man måste ha roligt, tycka om dem man jobbar med och vilja att de ska lyckas, avslutar hon.

Savan

Vinnarintervju: Savan Hosseini - Upcoming Professional of the Year

2017-03-09 Lotta Eriksson
Savan

Hon har knappt hunnit hämta sig efter att, under konferensen Vidgade Vyer på Clarion Sign Hotel och Vasateatern i Stockholm, ha fått ta emot utmärkelsen Upcoming Office Professional of the Year för en tid sedan.

 – Det känns förstås fantastiskt men det var ingenting jag förväntat mig eller tänkt på, poängterar Savan Hosseini vid Soundtrap.

 
– Det är kul att känna att det man gör har något värde. Assistentrollen är rolig, varierande och utmanande men vare sig man vill det eller inte, så är det ett jobb som inte syns, konstaterar Savan Hosseini, nyligen utsedd till Upcoming Office Professional of the Year, en utmärkelse som delas ut av Nordic Choice Hotels och som ska gå till en assistent på ledningsnivå, som är relativt ny i sin roll.

– Att vara assistent är ju en rätt ensam roll, eftersom man inte har några kollegor på samma nivå. Man är lite som kittet mellan vd och övrig organisation.

– Och även om man får feedback från sin chef så är det inte många andra i organisationen som vet vad man gör. Då är det verkligen ett kvitto och en bekräftelse på att man gör ett bra jobb när man får en sådan här utmärkelse, fortsätter hon.

Savan Hosseini började på det nystartade företaget Soundtrap i januari och är såväl office coordinator som vd-assistent. Innan dess var hon vd-assistent på Capgemini IBX Business Network i fyra år. Det var med andra ord inte bara ett karriärsteg från ett stort företag till ett litet, utan också ett stort steg i att utveckla sig själv och den egna rollen.

– Jag sökte tjänsten eftersom jag kände att jag behövde en utmaning och det var precis vad jag fick! Det är jättekul att få vara med att bygga upp någonting från ett tidigt skede. Nästan allting vi gör är i princip första gången, berättar hon.

– När jag började hade vi inte många administrativa rutiner på plats men nu börjar allt falla på plats mer och mer för varje dag.

Relationer och företagskultur byggs upp
Det är nog tur; Soundtrap, som har en onlinestudio där vem som helst kan skapa musik och podcasts själva eller tillsammans med andra runt om i världen, växer snabbt. De senaste fyra månaderna har personalstyrkan ökat med 50 procent.

– Många av oss är nya på bolaget och vi lär oss väldigt mycket av varandra. Tillsammans skapar och bygger vi upp det mesta kring kontoret, administrationen och kulturen, vilket är superroligt.

Savan Hosseini, som i fyra år arbetade nära vd:n på sin tidigare arbetsplats, vet också att det tar tid att bygga upp samarbetet med den nya vd:n.

Savanpris

– Att bygga upp tillit och förtroende tar tid i alla arbetsrelationer och inte minst med den vd man är assistent till. Jag känner att jag och vd:n är på god väg till ett fantastiskt samarbete, trots den korta tiden vi har jobbat tillsammans, säger hon.

Hur ser hennes jobb ut om ett år då?
– Då hoppas jag självklart att vi har vuxit ännu mer. Då gör jag också mer av det som min chef gör i dag, så att han får mer tid till sådant som han måste göra.

– Tidigare har jag till exempel haft insyn i min chefs dagliga arbete och åtaganden, med allt vad det kan innebära. Det och mycket mer kommer jag även ha på den här arbetsplatsen och det ser jag förstås fram emot!

Öppen dialog viktig

– Att just Savan Hosseini utsågs till Upcoming Office Professional of the Year beror bland annat på att hon har en fantastisk organisatorisk förmåga, att hon är ödmjuk och empatisk men samtidigt ärlig och tydlig, berättar Håkan Holstein från Nordic Choice Hotels, som delade ut utmärkelsen på Vasateatern.

– Det är självklart att man som vd-assistent måste kunna organisationen och förstå den. Det krävs också en hel del skinn på näsan, man måste våga ha en öppen dialog med sin chef och andra i ledningspositioner, poängterar Savan själv.

– Många gånger glömmer man bort att chefen eller vd:n är väldigt ensam i sin roll. De är också människor, som gör rätt och fel, och de behöver support och någon som fungerar som bollplank. Ibland behöver de även feedback, framför allt positiv, lika mycket som vi andra, avslutar hon.

vinnarkram

Vidgade Vyers värd och konferencier, Tilde de Paula Eby, gav Savan Hosseini en riktigt varm vinnarkram under prisutdelningen på Vasateatern i februari, under överinseende av Håkan Holstein.

 

 

 

Tack!

2017-03-09 Lotta Eriksson

Tack för att ni kommer. Många som återkommer, många nya. Säger Stefan från Företagsuniversitetet.

Tack till mig som bloggat! :-)

Tack Tilde som alltid leder våra dagar på ett fantastiskt och personligt sätt!!

Tilde: Det är ni som är magin! Ni har givit mig engagemang, kärlek och många skratt. Ni har förlängt mitt liv!

Inspirerande kommunikation - Elaine Eksvärd

2017-03-09 Lotta Eriksson
Elaine-Eksvaerd_speaker_small

Förmågan att inspirera kollegor och medarbetare är viktig för den som är assistent. Många beskriver karisma som något man har eller inte har – när sanningen är att du kan ta den. Samtidigt som man ska inspirera människorna runt omkring sig behöver man även kunna hantera riktigt besvärliga samtal och situationer på ett snyggt sätt. Det retoriska utmaningarna är många, ett effektivt verktyg är retorik.

Vi blir bedömda hur vi ser ut och har på oss, och vi bedömer oss själva därefter också. Om man klär sig i något som känns obekvämt, går livet sämre. "Var dig själv, alla andra är upptagna." Vi gillar mänsklighet.

Prata med människor som du känner är olika, hitta kommunikationskoden. Den respekten måste vi ha för människor och det lär oss mycket.

elbild1

Blå, Grön, Röd, Gul

Blå + grön - introvert

Grön - "har långa tår", harmoni, allt kan lösas med en trevlig ton, de tysta hjältarna, ser andra, klagar inte

Alla färger behövs!

elbild2

Feedback

Kommunikation är inte bara en muskel utan ett verktyg. Ett handslag till exempel, det säger väldigt mycket om en person. Där kan vi hjälpa varandra till förbättring.

Kom ihåg att du kanske inte får överväldigande positiv respons på feedback.

Använd ordet men på ett bra sätt, lägg det bra sist! "Du kanske ska tänka på det här, men du gjorde det bra!"

Det handlar inte bara om att få ut ett budskap, utan också in ett budskap. Ha en kommunikationsförebild!

Få en sammanfattning av Elaines presentation här!

Social intelligens - Alexander Bard

2017-03-09 Lotta Eriksson
Alexander-Bard_speaker_small

Alexander Bard räknas som en av världens främsta tänkare och föreläsare inom området digitalisering. I många föreläsningar, intervjuer och artiklar både i Sverige och internationellt har han siat om digitaliseringens utveckling - och oftast visat sig få rätt. Hur rädda ska vi som assistenter vara över att det allt mer talas om "digital assistants" och "virtual assistants"? Inte alls, menar Alexander. I en tid när så mycket digitaliseras och robotiseras blir en kompetens viktigare än andra – social intelligens.

Två komponenter i mina böcker:

Människa (konstant) , Teknologi (variabel)

Människan är tro det eller ej, konstanta, det betyder att all förändring vi har omkring oss är teknologisk. Viktigt att ha med oss när vi tänker trender.

Vårt genombrott, ett tidigt paper som sa att My Space skulle gå åt skogen. Amerikaner, amerikaner. Vi vill inte bli påtvingade saker vi inte vill ha och kommer därför att lämna så fort vi kan. Alla ska upp på scen, ingen är publik!

Instagram, 98 % av bilderna tittar ingen på, eftersom alla är upptagna med att titta på bilder...

Den nya överklassen på internet kommer att vara voyeurerna, de syns inte. Det är det som är det udda. Observatören får makten. Det har vi inte sett tidigare.

Nästa sociala medium kommer inte vara amerikanskt. Kanske franskt? Lite mer kultur och människokännedom?

IMG_1098

De som byggde infrastruktur för hundra år sedan, är de som är rika idag. Vilka bygger bredband idag? Det är de som kommer att dominera och vara rikast i framtiden. Litauen, Sydkorea, Israel...

Italien är i botten när det gäller internet, Kenya i topp. Vi har mobiltelefoner och kreditkort. Jämför med Tyskland, där kontakter fortfarande är förhärskande. I Kenya gick de mobila betalningarna upp med 50 % redan för fem år sedan, men de använder mobilen inte kreditkort. Vi betalar för Kenyanska patent, ett paradigmskifte. Ett stort teknologiskt skifte.

Teknologisk revolution - hela paradigmet skiftas, och det händer först

Ny idé - En ny ide om hur världen fungerar, långt ifrån den sittande makten.

Kaos - nu i internetsamhället, vad är det egentligen som pågår? Brist på ordning. 

Vi använder internet 8 timmar på dygn i snitt. Alla i Sverige. I genomsnitt. "Massmissbruk", alla missbrukar och då märker vi inte det.

Ska du investera, lär dig psykologi!

Stenålder, bronsålder, järnålder - 1850 Tyskland - centrum i tillvaron var fabriken/bruket. Men varför använder vi gamla modeller fortfarande?? Och försöker orientera oss i en ny värld. Där internet är centrum i tillvaron.

Vad är internet, det är kommunikation, ett himla snackande helt enkelt. Om vi gör om historien utifrån att de har varit kommunikationssamhällen, då blir det helt annorlunda.

- talspråket (flockdjur, 150 medlemmar, alla snackar) Våra gener är helt formade av att leva med talspråk och vara nomader. Den äldsta var viktigast.

- skriftspråket - Den som kan skriva ner all information har makten. Jag behöver inte göra om misstag. Nu kan vi ackumulera kunskap. Nu bygger vi jordbruk och civilisationer. Skriftspråket kommer innan alla byar!

- tryckpressen - 1450, nu kan vi sprida informationen till många. Teknologi går inte att backa. Tryckpressen är revolutionen!

Det behövs en idé. Förut hade vi Gud. Sedan kom individen i form av upplysningen.

Internet är att kanonmaten börjar prata med varandra. Vi deltar alla i nätet, vi är delbara personer, olika i olika medier. Men det är kaos, det är den värld vi har nu och bristen är ordning.

Kom ihåg! Det som får värde är det som vi har brist på! Vi har just nu brist på ordning.

Värde att någon har koll på någras kalendrar. Du är dem du känner.

IMG_1109

(ha förståelse för att det är obegripligt och var stört omöjligt att i skrift fånga denna mångfacetterade, inspirerande och intellektuellt rörliga person!! - se även hans presentation på tavlan! :-)

Framtidsspaning med assistentperspektiv

2017-03-09 Lotta Eriksson

Therese Westrin, Telia - Sofie Koark, Academic Work - Maria Cirillo, Mälarenergi - Evelina Lycke, Inhouse

  • Sofie: Strategisk kompetens efterfrågas mer och mer. Ta ett grepp om rollen, sätt dig in ide saker som diskuteras i företaget. Läs det som din chef läser.
  • Therese: Ta plats i ledningsgruppen, vi är change makers. Våga säg ja och ta bollen. Då händer saker. Vi vet mest, stå för det. Med chefen i ryggen.
  • Evelina: Den moderna assistenten är inte alls samma sak som den trationella tidigare rollen. (No figure!)
  • Maria: Social kompetens! Många arbetsuppgifter blir automatiserade, då är det annan kompetens som krävs. Och den har vi.

Ska vi vara oroliga för Siri? Nja. Vi kommer alltid behövas, men rollen förändras. Vi blir mer ett team mer än underställd. Ny trend kan också vara att man söker en trainee istället för assistent och denna går sedan vidare till chefspositioner. Vad innebär det?

Din intuitiva känsla för strategi finns. Testa affärskompetensen. Varför upprepar cheferna allt det självklara, jo det beror på att ni vet! För dem är det inte självklart.

Tips!

Ta bollen! Beskriv rollen! (assisterande, drivande, utvecklande) Lär dig om ditt företag! Träffa medarbetare som kan lära dig mer. Berätta vad du kan.

Var? Twitter! Linkedin! Facktidningar som Chef.

@lundgrenEB @sofiekoark

panel4

Appar, molntjänster och digitala verktyg - Erik Fors Andrée

2017-03-09 Lotta Eriksson
Erik-Fors-Andree_speaker_small

Tilde inleder men en snygg snapchatfilm på oss alla! :-) #vidgadevyer2017

Har vi så bra koll på de digitala? Är det inte lite jobbigt egentligen?

Nu får vi tips av entreprenören och företagsledaren Erik Fors Andrée om appar, molntjänster och digitala verktyg som du som assistent kan ha nytta av i ditt dagliga arbete.

  • verktygen för ökad produktivitet
  • förenklad kommunikation och effektivare möten
  • tillämpningar för dig som assistent och för din uppdragsgivare
  • trenderna framåt: vad kommer vi att se mer av?

 

"There's an app for that." Nu för tiden ser vi människor som sitter och jobbar på café över allt. Varför är det så. Jo, vi har verktygen nu.

Testa menti.com - mentometerverktyg.

Jag jobbar helt digitalt, vi har inte något kontor, bara rörliga kostnader, 9 personer på 4 kontinenter. Verktygen möjliggör samarbete, vi får en helt annan digital arbetsmiljö.

Verktygen måste funka med mig, som anpassar sig till mitt sätt att arbeta, det får inte krångla. Det sociala kring en arbetsplats ÄR viktigt. Blomman, kortet på barnen. Vi går mot verktyg som är snyggare, det är rundare och färggladare. De är från början byggda för samarbete. Nu kan nå dem över allt, från alla enheter.

Öppen kommunikation - tala med flera  (Chefer lägger 40 % av sin tid till att hantera mejl!)

Slack. Hipchat. Teams.

Slack - "utrota e-posten" ett chatverktyg/mejl/fildelning, men vad är speciellt. Det funkar. Öppet. Alla ser allt, du kan inte välja. Du kan dela filer där. Integrera med andra verktyg. Allt är sökbart. Ligger i molnet.

Enklare möten - hur bokar vi

Messenger, Lunchback, Calendly, Rapportive, Contactually

Messenger - funkar utmärkt för samtal. Lunchback - boka lunch med människor för att lära sig nytt.
Prezi - en stor bild, inte linjärt. När man gjort så bestämmer man ordning och upplägg.
Wunderlist - göra listor på ett snyggt sätt! Workflowy - en oändlig punktlista, där man kan dela upp punkterna undergrupper
Asana - projekthanteringsverktyg! Wrike - sortera sin tillvaro efter kalender. Trello - Andra arbetssätt, agilt. Lägg mindre tid på att planera. Gör kort som beskriver vad vi behöver göra för att nå ett mål. Man bör veta hur Trello funkar!

Jobba tillsammans - Office, men tillsammans

Office 365, Dropbox Paper, Google Docs

Dropbox Paper - en ny Word. kommentarsfunktion! lätt att jobba med bilder och video. Google Docs - likt office 365. Men mer fokus på att arbeta tillsammans. Mycket bra möjlighet till diskussion.

Vi delar på allt på samma ställe. Saker som bifogade worddokument bifogade i mejl och usb-sticka är förlegat

Filhantering - lagring

Sociala medier - jobba effektivare med

Brand24, Canwa, Buffer

Canwa - snygga bakgrunder för coola citat. Buffer - skriv många inlägg och publicera lägre fram.

Microtjänster - få hjälp med det jag behöver i det lilla.

Fiverr - låta någon göra mindre uppgifter för fem dollar. Testa!

Automatisering - återkommande uppgifter.

IFTTT - if this then that - automatisera utan hjälp av IT.

Karriär i och utanför rollen - Rita, Elena och Cecilia

2017-03-09 Lotta Eriksson
panel

Är assistentrollen en återvändsgränd? Har man gjort sig så oumbärlig att det blir omöjligt att flytta på sig eller är det möjligt att byta karriär?

Möt Rita Valanko, NCC, Elena Aylott, Oriflame Cosmetics och Cecilia Borghoff, GE Healthcare i ett samtal om att stanna kvar och utvecklas i rollen respektive att bryta upp och prova nya yrkesroller. Vilken nytta har man av att ha arbetat som assistent om man byter yrke? Och vilken roll spelar ständig kompetensutveckling om man väljer att stanna kvar och utvecklas i rollen? Och hur kan man utveckla själva rollen som assistent?

Elena: Jag har alltid haft kul på jobbet. När man har engagemang och passion för det man gör vill man utvecklas och får utvecklas. Jag har gjort samma sak, gått vidare men är kvar som assistent. Och för mig är det perfekt, att ha en fot i båda världar ger mig stora fördelar.

Rita: jag älskar min assistentroll! Jag har bytt chef många gånger vilket utvecklar. Jag försöker vara med i olika projekt som utvecklar mig. En personlig och intellektuell utveckling. Inte kanske karriärmässig? Var ska jag ta vägen om jag älskar rollen och den överblick och kunskap om företaget som följer med?

Cecilia: Jag vill utvecklas och har alltid gillat teknik. Det kom en möjlighet och jag tog den, men har inte släppt assistentrollen helt. I assistentrollen har jag mängder av information och kontaktnät som jag inte vill släppa. Det bästa av båda världar.

Kommunikation är ett bra komplement, men lås er inte för det! Men det finns så många andra. Ta ett steg i intresseinriktning, fördjupa dig på det du tycker om.

Tydliga kopplingar till chefsenkäten, vi som sitter här har ju helt klart bra chefer som låter oss fortbildas. Men utveckling är inte bara klassrum och konferens, det finns så många andra vägar. Vi väljer själva i stor grad, säg vad du vill, kliv fram, säg det högt, tala om för alla vad du vill. Var förberedd. Som assistent har du koll och vet mer än de allra flesta.

Måste man inte ha dokumenterad kunskap? Nja, mer att ha en ide och intresse. Det är en fördel att finnas i företaget, de känner dig redan. Tänk också på att chefen att har en fördel av att lyfta sin personal.

Förebilder för er?

Dagny! En före detta chef som lärde mig att våga och testa och inte ge upp. Petra Mede som berättade om hur livet utvecklas i möten med andra människor. Jennifer Lopez i Wedding planer. :)

samtal3

Vad är speciellt i rollen?

Att lära känna en människa man arbetar med så väl. Att veta allt men säga lite.

Det kan innebära en väldigt ojämn relation, men det kan vara helt ok.

Att veta allt om chefen ingår i jobbet, det ingår inte i chefens jobb att veta allt om mig.
Det kan underlätta att tänka så. Men det beror också på personlighet hur nära man vill vara.

Det är en speciell relation. Och det är en speciell roll. Att vara ensam, men ha goda kontakter med många människor.

Det är det vi alla gillar så mycket.

 

Kungligt uppdrag - Margareta Thorgren

2017-03-09 Lotta Eriksson
Margareta

Margareta Thorgren är informationschef vid Kungliga Hovstaterna och har därmed ett av kommunikationsbranschens mest utmanande jobb. För att hantera det stora intresset kring kungafamiljen krävs en väl avvägd balans mellan öppenhet och diskretion. En väg att uppnå detta är de tio strategiska vägval som hovet har gjort i sin kommunikation. Det handlar om bland annat tonalitet, prioriteringar och att alltid inkludera media aspekten vid evenemang. Tilde samtalar med Margareta om rollen och utmaningarna.

Arbetar med kungafamiljerna, det är ju fler familjer nu för tiden. Jag ansvarar för en informationsstab på 7 personer. Men till det kommer också många människor som planerar verksamheten och vi samverkar. Utmaningen är att hålla på hemlig information men samtidigt vara öppen och transparent. Veta skillnaden mellan personlig och privat.

Jag har jobbat med kommunikation i många olika branscher under lång tid. Så ringde en headhunter som undrade om jag ville försöka...

(VA har du fem barn?! Inte konstigt att du kan hantera kungafamiljen då. Tilde kommenterar.)

Största krisen i karriären?

Griskrisen 2009. Jag arbetade på Scan. Uppdrag granskning lyfte grisas situation på en gård. Vi fick hantera, det går ju inte att försvara. Minimera skadan för företaget men med medborgarna i fokus. En kris är en svår process, det går inte att stoppa eller låtsas som inget. Man måste ta tag i saken.

Utmaningar i nutid?

Prins Carl Philip och Sofia, förlovningen. Mer jobb än man kan tro. När prinsessorna förlovade sig hanterades det med inspelade inlägg. Första gången det var en presskonferens och direktsändning på slottet på många, många år.

Utmaningen är ofta att lyfta fram det viktiga kungafamiljen faktiskt gör. Bakom klänningar och fester. Kungen som är opolitisk kan röra sig i fält som är nära samhällsdebatten, och där ska han vara och synas.

Hur hanterar man då alla dessa olika människor (kungligheter)? Det gäller att mötas hela tiden, att jobba med förtroende med varje person. När det gäller kronprinsessan så är hon otroligt noggrann och påläst, när det gäller kungen så är han mer spontan och det speglar hans personlighet. Det gäller att ha mod och inte vara jasägare, jag ska lyfta fram monarkin i Sverige.

samtal2

Madeleine och Chris var gäster hos Skavlan, lite revolutionerande, eller hur? Carl Philip hade gjort Helenius hörna innan och det gick bra? Hur tänkte ni?

Vi gjorde en analys kring Madeleine, hon är rätt blyg och har svårt att visa upp sig som prinsessa. Och journalister skriver ju ändå. Vi ville nå ut till svenska folket, utan att gå via veckopressen, för att ge en rättvis bild. Det var ETT ÅRS förberedelser. Vi valde studio i London, vi ville ha engelsktalande med som gäster. (Jamie Oliver, Adele) Där fick prinsessan också prata om sina hjärtefrågor, Childhood.

Vad säger du till människor som är kritiska till monarkin? Jag försöker förklara vad det innebär, det är ett demokratiskt val, president kanske inte är roligare? Det är mycket kostnadseffektivt, med tanke på de positiva saker det innebär. Det blir en balansgång att inte delta i politiska sammanhang, allt är ju egentligen politik, men familjerna är intresserade av samhällsfrågor. De måste vara där! Kungen ska vara statsmannen som man kan luta sig mot.

Något som står fast. En trygghet och ett lugn.

När tar Victoria över? :-)  När det är dags. Nu har vi en kung som är oerhört aktiv som med sin erfarenhet kan slappna av och gå utanför protokollet då och då.

Så börjar dag två

2017-03-09 Lotta Eriksson

Vi är alla pratiga, inspirerade, upplyfta och glada så här på morgonkvisten!

Vilken dag vi hade igår! Så mycket kunskap, inspiration och nätverkande.

Nu kör vi fortsättningen! :-)