Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Vidgade Vyer

Vidgade Vyer

En live-blogg direkt från konferensen Vidgade Vyer den 15-16 februari på Hotel At Six och Berns i Stockholm. Följ vad som händer på scenen: föreläsningar, samtal, intervjuer och kvällens festmiddag med utdelning av utmärkelserna ”Executive Assistant Awards” och ”Upcoming Executive Assistant of the Year.

Bloggar gör bland annat:

Katarina Hjälmheden, Gd-sekreterare på Statskontoret

Katarina

"Jag arbetar med generaldirektören på Statskontoret, en statlig myndighet med uppdrag att göra utredningar till regeringen men också bidra till förvaltningspolitikens utveckling och främja en god förvaltningskultur i staten. Mina arbetsuppgifter har stor bredd och innehåller allt från ledningsprocesser och projektarbete till möteshantering och seminarieverksamhet.

Jag har arbetat som chefsassistent på olika myndigheter och i Regeringskansliet länge, att vara statstjänsteman är en ära. Ledord för mig i min yrkesroll är utveckling, nyfikenhet och struktur. Nätverkande är naturligtvis en mycket viktig pusselbit."

IMG_3835

Tildes summering av Vidgade Vyer 2018

2018-02-17 Lotta Eriksson

Här delar Tilde de Paula Eby med sig av sin sammanfattningen av de båda dagarna på Vidgade Vyer 2018:

Energi, generositet och kunskap! Faktiskt skratt och tårar och ibland tårar av skratt!
Några tankar, ord och meningar som etsade sig fast under dessa dagar!

Ari Riabacke:
Ett av de tydligaste exemplen på en människa som vet hur man kombinerar vetenskap med erfarenhet, hjärna med hjärta.

  • ”Vad är det BÄSTA som kan hända? Beslut ska fattas på drömmar”
  • ”If you are not doing what you love – you are waisting your life”
  • “Vi klarar så oerhört mycket mer än vi tror”

Anna Maria Corazza Bildt:
En kvinna med ett kännbart engagemang som lika yvigt som kunnigt pratade om allt från en att skydda barn på nätet till sitt arbete i och för Europa. Det etsade sig fast i hjärtat när hon påminde oss… ”Vi kan inte slarva med fred och frihet – aldrig ta det för givet”.

Anna Kinberg Batra:
Som själv varit assistent till två – och historisk som Moderaternas allra första kvinnliga partiordförande – så personlig att hon kom upp på scenen med tårarna rinnande.

Laura Belgrado:
Vem bättre att få oss att känna igen oss än Laura, som själv är Executive Assistent till ”Juanito” och som beskriver hur hon ständigt jobbar på sin inre trygghet.

  • ”Om du aldrig försöker få det du vill ha – kommer du aldrig få det”
  • ”Hur du behandlar dig själv sätter standarden för hur andra behandlar dig”
  • ”Att säga nej betyder att du vet dina egna gränser”

William Spetz:
21 år gammal och lika energisk som genuin. Genom William Spetz fick vi lära känna mormor Ulla – en kvinna som gav så mycket kärlek att hon gjorde en rädd pojke modig.

Petra Brask:
Tidsdoktorn som gav oss recept på hur vi botar vår tidsbrist! Som klockade sin tonåring när hon plockade ur diskmaskinen och lärde oss att den tid det tar att göra det, som känns som ganska lång, inte överstiger tre minuter;-)

  • ”Tiden är det mest demokratiska vi har – ändå har vi alla brist på den”
  • ”Lägg in det viktigaste först i kalendern”

Lisa Ekström:
Som fick mig att skratta så jag grät! Som gav oss alla fågelpennor som en påminnelse om att ”Leta efter saker i livet som ger liv” och som också påminde oss om att ”All kommunikation alltid är på mottagarens villkor”.

Amelia Adamo, Sara Kacim och John Mellkvist:
Om generationer som krockar och möts på arbetsplatserna – ALLA BEHÖVS!

Gerhard Bley:
Som pratade om det empatiska ledarskapet och bekräftade generationsdiskussionen med att befästa: ”Var och en är lika viktig i en organisation”

Och så fick vi avsluta med att dansa!
Lisa Gunnnarsson, chef på LinkedIn gav oss konkreta tips på framtidsplanering, målsättning och nätverkande – och som avslutade Vidgade Vyer med en peppdans till hennes egen energiboost – ”FootLoose”!

Tack!

Tilde

IMG_3904
IMG_4020

Dansant avslutning

2018-02-16 Lotta Eriksson

Footloose - Vidgade Vyer avslutas med dans och enorm glädje!

...Now I gotta cut loose
Footloose, kick off the Sunday shoes
Please, Louise, pull me off of my knees
Jack, get back, come on before we crack
Lose your blues, everybody cut footloose...

Tilde tackas av efter dansen med Lisa Gunnarsson och summerar sedan de två dagarna med några ord från varje föreläsning.

Och vi på Företagsuniversitetet vill tacka alla fantastiska föreläsare, alla engagerade och härliga deltagare och förstås Tilde! Tack för i år, vi ses 2019!

IMG_4014

Självledarskap och constant learning

2018-02-16 Lotta Eriksson

Dina mål ska synas på LinkedIn, inte bara ditt cv! Vad vill ni stå för? Dessa kloka råd levereras så här i slutet på dagen av LinkedIns Nordenchef sedan tre år, Lisa Gunnarsson. Självledarskap - nätverkande - och constant learning avrundar Vidgade Vyer.

För ett par år sedan var de mest använda orden på LinkedIn "kreativ", "driven" och "passionerad". Sedan har orden "erfaren", "specialist" och "skicklig"  toppat listan två år i rad. 

Hyllning till assistenterna därute

- Nu ser vi att gigekonomin kommer starkt, där man tar betalt för enskilda uppdrag. Folk letar mer efter spetskompetens snarare än generalisten, berättar Lisa Gunnarsson - som själv har en assistent och hyllar assistentrollen. Hon relaterar till filmen Matrix där ett citat lyder "You complete me" - så ser hon på assistentrollen.

– Det är ju min assistent som är anledningen till att jag kan se framgångsrik ut, betonar hon.
– Som assistent är man ju ryggraden och blir jäkligt duktig på väldigt mycket.

Lisa tror mycket på självledarskap och tycker att man kontinuerligt ska sätta av en timme egen tid för lärande.

– Tänk så här - var vill du vara om tio år? Vilka tre saker behöver du lära dig för att nå det? Vad ska du börja med? Finns det någon kurs i det? Om du inte har en dröm, börja med att formulera den! råder hon.

Om fem år är hon själv gärna kvar på LinkedIn, däremot kanske inte om tio år. Hon tror att hon kommer fortsätta arbeta som företagsledare och att hon kommer sitter i några styrelser. Det tänker hon börja förverkliga ganska snart, bland annat genom att engagera sig i en styrelse och sätta sig in i vilka frågor och trender som blir aktuella framöver.

Hon tycker att alla ska sätta upp en tioårsplan;

– Varför jobbar jag - ha en syftesdriven egen idé kring vad ni vill jobba med! Och titta över era LinkedInprofiler! avslutar Lisa Gunnarsson.

IMG_4012

Det empatiska ledarskapet

2018-02-16 Lotta Eriksson

"Ledarskap utövas bäst genom nära, öppna, transparenta och genuina relationer..."

Han är företagsledare och sedan 2010 vd för Kavli (Vem kommer inte ihåg Raketosten? Några i publiken i alla fall!) och står för en konsekvent ledarfilosofi baserat på begreppet "det empatiska ledarskapet" - plats på scenen för Gerhard Bley!

IMG_4008

Han beskriver 30 års resa på 30 minuter och berättar att några saker särskilt har präglat hans synsätt:

  • En komplicerad barndom präglad av känslan att vara oälskad och känslan av oduglighet, vilket skapade en stark drivkraft baserat på ett instinktivt beteende - ett rätt traditionellt ledarskap - dock inte det rätta! Han är inte stolt över det ledarskapet, som inte har "bäst verkningskraft i organisationen"
  •  En skilsmässa och "annat elände" gav tillfälle till personlig utveckling genom terapi och reflektion. Han började inse att hans agerande tidigare inte var så väl avvägt. Det skapade ett insiktsfullt beteende som genererade tesen om det empatiska ledarskapet.

Vad är då empati - enligt Gerhard Bley är det:

  • inlevelseförmåga
  • inlevelse
  • inkännande
  • medkänsla

– Det handlar inte om att vara "snäll" eller "mjuk" utan om att förstå andra människors situation, förklarar han.

Utifrån detta har han skapat modellen för det empatiska ledarskapet. Nu skapas ett empatiskt ledarskap på Kavli genom aktivt arbete på företaget, med coachning, mätning av emotionell intelligens, balanced lifecard och mycket mer. Det skapar förutsättningar för att på ett ärligt sätt skilja på sak och person, för konstruktiv feedback och det skapar trygghet och motivation och delaktighet.

– Framför allt ger synsättet det jag vurmar för väldigt mycket - det skapar ett kollektivt engagemang! Dessutom stimulerar det innovation, förbättringar och initiativförmåga!

Sammanfattningsvis en härlig syn på ledarskapet! Ett ledarskap som skapar hållbarhet, äkthet och framgång!

Och kan inte Raketosten komma tillbaka förresten? :-)

Snällhet på ett aktivt medvetet plan

2018-02-16 Lotta Eriksson

Efter det väldigt spännande och dynamiska panelsamtalet om generationer berättar Tilde om sitt aktiva beslut att vara snäll. I hennes ögon handlar det om att man är snäll för sin egen skull och att man är omtänksam. Det här att vara snäll har förändrat hennes liv. Man blir generös och inte så orolig.

Eller litet som Nalle Puh-citatet: "En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket."

Och med det kommer hon osökt in på näste talare; Gerhard Bley - vd för Kavli - som ska prata om det empatiska ledarskapet!

IMG_4005

Generationskrockar

2018-02-16 Lotta Eriksson

Generationskrockar - och vinsterna med att låta generationer mötas, det är temat när Amelia Adamo, Sofia Kacim och John Mellkvist möts i ett samtal på scenen efter lunch. Tidningsdrottningen representerar 40-talsgenerationen, PR-konsulten 90-talsgenerationen och ålderism-förespråkaren John Mellkvist 70-talsgenerationen. Han menar att det finns en åldersrasism åt båda hållen.

– Synen på ålder totalt sett blir bättre om Amelia pratar om Sofias generation och Sofia om Amelias generation, säger John.

IMG_4002

Vi får en intressant snabbkurs i generation Boomers, X, Y och Z och deras skilda förutsättningar, utmaningar och kännetecken.
– Det är viktigt att företag hela tiden kan skjuta in sig på nya attityder, understryker John Mellkvist.

Sofia Kacim säger bland annat att avstånd inte längre är avstånd, tack vare sociala medier.

– Jag får ofta höra att vi är värderingsdrivna och att vi kräver det, konstaterar hon.

Amelia Adamo har tidigare sagt att 90-talisterna är lata, vilket hon i princip håller fast vid men även förtydligar. Hon säger att de även är en något "söndercurlad" generation - som viker ner sig för lätt.

Sofia Kacim påpekar att jobbet är ett stället vi går till för att tjäna pengar:
– Vi lägger oss inte platta och går in i väggen.

– Min generation kan byta jobb för att tjäna mer pengar medan Sofias generation byter jobb för ett högre syfte, för att kunna förverkliga saker, beskriver John.
– Framför allt för att fortsätta utvecklas, fyller Sofia i.
– Få personer hatar sitt jobb i dag, de byter jobb. Amelias generation kanske ofta hatade sina jobb men strävade på.

John berättar att de som är födda på 2000-talet generellt vill ha ordning och regler, struktur och har ofta sina föräldrar som förebilder.

Hur ska man förhålla sig till olika generationer på en arbetsplats?

Sofia: Det är viktigt att vara rak och ärlig och ha en stark feedbackkultur. Det är toppen att ha en mentorskapskultur. Var ödmjuk för att det kommer ske krockar och lyft upp dem regelbundet för att få öppen dialog.

Amelia: Vi har varit undanskuffade, ingen har brytt sig om vår erfarenhet. Det är svårt på arbetsmarknaden när man fyllt 50 och de äldre rationaliseras bort först vid nedskärningar. Det sätter en stämpel på att vi är "mindre dugliga". Man får passa sig för att inte bli bitter när det kommer in unga människor med underbara egon.

John: Min generation ska medla, vi är "mellansyskonet" - men vi behöver båda generationerna, Amelias generation med plikttrogenhet, att inte ge upp och jobba "to the bone" och Sofias med expertkunskaper, rörlighet och ifrågasättande samt digital kompetens. Båda behövs för att det ska fungera!

IMG_3993

En bloggares världsbild

2018-02-16 Lotta Eriksson

Det är spännande att blogga under konferenser, med många intryck att försöka förmedla och skildra. Och när man ibland lyfter blicken från tangentbordet och bort från scenen ser man kanske detta! #körschema #tidtagarur #vätska

Innan lunch ger Maria Cirillo, ordförande för IMA Sweden, kort information om nätverket IMA.

kamoja

Hur blir jag en "hjälte"?

2018-02-16 Lotta Eriksson

Med 20 års erfarenhet av ledarskap inom försäljning och kundservice, bland annat på SAS, inspirerar Lisa Ekström numera grupper och människor på ett unikt sätt. Och i dag är hon på Vidgade Vyer - på allmän begäran!

Hon inleder med att konstatera att kroppsspråk är väldigt avslöjande och att 80 procent av kommunikation är kroppsspråk!
– När man sträcker på sig ser man säker ut och lurar både sig själv och andra.

Lisa Ekströms företag heter Kamoja och det kommer av det thailändska ordet "kamoj", som betyder "knycka" eller "stjäla" (från andra - eller dig själv - för att göra det bättre). Det har sin förklaring i att hon är uppvuxen i Thailand.

- 'Kamoja' litet saker från andra för att bli ännu bättre och få en bättre verksamhet, poängterar hon!

IMG_3999

Föreläsningens rubrik är "Skapa hjältar och bli en själv". Lisa har det hon kallar ett "hjältetänk" och beskriver olika personliga upplevelser kring hjältar.
– Man blir en hjälte när man hjälper andra att bli hjälte! konstaterar hon.

All kommunikation alltid på mottagarens villkor!

– Och mycket bottnar i kommunikation, förklarar hon - och beskriver skillnaden mellan introverta och extroverta personer respektive känslobaserade och faktabaserade sätt att angripa kommunikationen.

– Ibland är det viktigt att byta perspektiv och filtrera sin information ut till andra. Vi kan också filtrera information in, säger hon.
– Tänk på och utgå ifrån vem det är som ska läsa det ni skriver och anpassa efter det. Och det är definitivt ingen mening med att 'ge igen'!

Lisa Ekström tänker ofta utanför boxen och prioriterar sådant som ger henne "liv" i en jämförelse med en"game over"-känsla.

Nu kommer Kamojapennan fram - en sådan penna som "ger liv". Man behöver inte ha en precis en sådan "fågelfjäderpenna" men poängen är att vi alla ska leta efter saker i vårt liv som ger liv.

– Och leta sådant som tar liv och välj bort det som går att ta bort. Det är ditt ansvar att det inte blir game over! understryker hon.

Och avslutningsvis: vägen till framgång enligt Lisa:

  • Var en tia - hitta det du behöver för att jacka upp ett steg
  • Kamoja från någon annan - och berätta vem du kamojat det ifrån - så skapar du hjältar samtidigt som du själv blir en
  • Byt perspektiv - kommunicera på mottagarens villkor
  • Svårt är kul - då behöver vi tänka annorlunda!
IMG_3992

Dag 2 är i gång - vem bestämmer över din tid?

2018-02-16 Lotta Eriksson

Det är dags för Vidgade Vyers andra konferensdag och Tilde de Paula Eby inleder med sin vanliga och varma energi. Dagen kickar igång med en tävling i regi av Nordic Choice Hotels. Den vanns av konferensens ende manliga deltagare, Dan ("the man"). Han fick tillsammans med Rebecca och Juanita hämta hem presentkort på hotellövernattningar av Håkan Holstein från hotellkedjan.

Tilde resonerar därefter kort om att hon är dålig på att säga nej och på att sätta gränser, att jobba lagom, att vara superchill relaxed, att vara en "det löser sig nog"-mamma. Hon tror dock på vikten av att vända på just det förhållningssättet; man är också bra på många saker, se de egenskaperna i stället - "jag är bra på att säga ja"!

Det här är ett resonemang hon vill lyfta, eftersom hon nu ska presentera dagens första föreläsare, effektivitetskonsulten Petra Brask, som skrivit boken "Vem bestämmer över din tid?"

– Är det någon härinne som någon gång haft brist på tid? Eller känner någon? frågar Petra retoriskt.

IMG_3986

– Tid är nog det mest demokratiska vi har i världen idag, alla har 24 timmar!

Hon framhåller sedan vikten av att ha fritid - fri tid, en tid för vila, något av en bristvara i dag.

Petra berättar även att det är hjärnan som upplever tid, vilket innebär att olika personer har olika uppfattning om tiden. När vi har roligt går tiden fort och när vi står i kö går den långsammare.

Frigör tid och energi - gör val

Hon lockar till skratt när hon beskriver vardagssituationer med hög igenkänningsfaktor och förklarar även vad forskningen säger kring tid och effektivitet.

Petras rekommendation är att ladda ner gratisappen "Moment - screen time tracker" som visar hur mycket tid man lägger på att exempelvis scrolla igenom webbsidor och sociala medier.

Hennes tips är kort och gott att frigöra tid och energi!

– Vill ni sitta kvar? frågar hon.
– Ja! svarar deltagarna unisont.
– Det tycker jag ni ska fundera över flera gånger om dagen - är jag på rätt ställe, använder jag min tid rätt? rekommenderar hon.

Hon beskriver förhalningsbeteendet som i princip varenda människa har (surdegspaddan) - och hur vi kan manipulera hjärnan genom att säga "jag väljer" i stället för "jag måste" och "jag kommer att" i stället för "jag försöker".

– Bestäm dig för att göra det du tycker är "tråkgrejor" vid en viss tidpunkt. Hjärnan är som piggast och gör minst motstånd mot att göra de här sakerna på morgonen, råder hon.

– Unna dig själv att ha fokustid på morgonen, när du gör saker på din egen "att göralista" innan du kastar dig ut i annat!

Ett annat konkret råd är hjälpa hjärnan att sätta nya vanor genom att tydliggöra sina målsättningar:

  • skriv ner dem
  • ange tydlig start- och tydlig sluttid
  • sätt delmål
  • ta första steget
  • och - sätt igång!

Enligt Petra Brask har hjärnan svårt att uppskatta tid, den tänker i system och bilder. Arbetsminnet behöver dessutom avlastning och ibland fokusera på en sak.

Trots alla goda föresatser kan dock detta hända:

IMG_3994

Petra Brask avslutar sin tänkvärda föreläsning med några tips kring hur mejl och kalendrar kan hanteras för att vardagen ska bli effektivare.

Hennes råd för att bli mer effektiv sammanfattas så här:

  • prioritera det som tillför värde
  • planera och fokusera
  • säg nej och välj bort
  • börja dagen med viktigaste
  • reflektera, utvärdera och stäm av!

Alla kursdeltagare fick Petra Brasks bok i konferenskassen. Hennes hemsida finns på www.petrabrask.se

IMG_4494

Grattis till de lyckliga vinnarna

2018-02-16 Lotta Eriksson

– Det känns helt fantastiskt och väldigt oväntat, kommenterade en litet omtumlad men jublande glad Jeanette Held stunden efter hon utsetts till - och hyllats som - Executive Assistant of the Year.

– De andras nomineringar var så bra, de är verkligen också vinnare, fortsätter hon och tittar mot Petronella Olsson och Catarina Hägglund.

Jeanette Held arbetar på Arjo i Malmö sedan juni i fjol. Innan dess arbetade hon i Trelleborg mellan 2009 och 2017.

– Själva titeln executive assistant har jag i princip haft sedan slutet på 1990-talet men jag brukar säga att jag fortfarande väntar på att se vad jag ska bli när jag blir stor, ler hon.

– En sådan här utmärkelse är en bekräftelse och för mig är det jättestort. Jag är väldigt lycklig... det är WOW!

Upcoming

Under Executive Awards delades också Nordic Choice utmärkelse Upcoming Executive Assistant of the Year ut. Vinnare blev Victoria Wassborn från Nordic Capital.

– Det känns fantastiskt, vilken ära! sade hon.

– Det är som ett erkännande bara att bli nominerad och att sedan vinna - det förväntade jag mig inte. Jag är otroligt stolt!

Stort grattis till er båda från oss alla andra!