Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Vidgade Vyer 

Vidgade Vyer är årets forum för dig som är assistent eller administratör. Under två dagar får du lyssna till inspirerande föreläsningar, intervjuer och samtal på scenen! 

Vidgade Vyer 2020

2020 – Assistent i ett nytt decennium

Välkommen till Vidgade Vyer 2020! Konferensen genomförs den 18 och 19 februari och vad passar bättre än att precis i början av det nya decenniet fokusera på hur rollen som assistent kommer att utvecklas de kommande åren!  

Du får under två dagar ta del av spaningar in i det nya decenniet och du får möjlighet att fylla på med de kunskaper som behövs för att göra arbetet som assistent framgångsrikt de kommande åren.
 

Ur innehållet:

  • På omvärldsspaning i Stockholm, Sverige och världen med Daniella Waldfogel
  • The future is now - Laura Belgrado ger sin syn på hur assistentrollen utvecklas.
  • Lifelong learning i assistentrollen - men vad ska vi lära oss och hur?
  • Ta del av aktuell forskning från Lunds universitet om det gränslösa, digitala arbetslivet och få modeller och praktiska råd från Hélène Lidström
  • Hållbarhet - vår tids största fokusområde
  • The perfect match mellan chef och assistent - är personkemi kemi eller kan man utveckla den aktivt?

 
Stjärnföreläsarna Olof Röhlander och David DJ Phillips tar sig an självledarskap, motivation och arbetsglädje. Och Vidgade Vyers värd Titti Schultz, till vardags programledare på P4 Extra möter Margaux Dietz, influencer, bloggare och Let's Dance-profil samt Stina Wolter, konstnär och radioröst som vågar bryta normer. 

Konferensen äger rum på fina Hotel At Six, där du också kan övernatta till specialpris. Du bokar hotellrum på hotelatsix.com När du valt datum, klicka på ”Do you have a discount” som finns under datumrutan. I fältet för ”Group code” skriver du VYER20.

Varmt välkommen till två utvecklande och inspirerande dagar!

Program

Tisdag 18 februari

09.30Registrering och förmiddagskaffe

10.00Assistent 2020 – ett statement

Vidgade Vyers värd Titti Schultz med kända och okända ansikten på scenen.

10.20Stockholm, Sverige och världen

Daniella Waldfogel är näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare. I Vidgade Vyers inledningsföreläsning spanar hon på det kommande decenniet ur ett huvudstads-, lands- och världsperspektiv.

10.55Livslångt lärande – men vad ska vi lära oss och hur?

  • Hur väl rustad är yrkesgruppen assistenter för det nya decenniet?
  • Hur utvecklas rollen när automatiseringen blir allt mer påtaglig?
  • Vilka kompetenser kommer att vara viktigast i assistentrollen framåt?

Elena Aylott är Senior Director Employee Experience på Oriflame. Hon har mångårig erfarenhet av att arbeta som executive assistant. Daniel Kjellsson är journalist och framtidsstrateg på Företagsuniversitetet. Tillsammans närmar de sig den aktuella frågan om hur man organiserar sitt livslånga lärande.

11.40Kort paus

12.00The Perfect Match

  • Är personkemi verkligen kemi eller kan man aktivt arbeta på att skapa en bra relation mellan chef och assistent?
  • Hur matchar man personkemier vid en rekrytering?
  • Hur går min chef och jag tillväga när vi vill utveckla vår arbetsrelation ytterligare?

Eva Bennich Rathsman är konsultchef och rekryteringschef på Inhouse. Tillsammans med gäster på scenen bjuder hon på råd och goda exempel.

12.40Lunch

13.45Hållbart digitalt arbetsliv

Gränsen mellan arbete och privatliv blir allt otydligare. Att kolla av mejlen på kvällen och vara tillgänglig på mobiltelefonen för barnen under arbetsdagen löser livspusslet för en person men kan upplevas som en stressfaktor för en annan person.

Med utgångspunkt i ett pågående forskningsprojekt berättar Calle Rosengren, forskare vid Lunds universitet, om utmaningarna som ett gränslöst digitalt arbetsliv ställer på organisationer och medarbetare.

14.30Jobba smartare – effektivitet för team och individ

Framtidens arbetsmarknad är redan här. Personligt fokus och effektivitet i teamet blir mänskliga superkrafter i en snabbföränderlig värld. 

Hélène Lidström, med bakgrund på bl.a. Microsoft och Finnair, talar om hur teamet skapar större effektivitet i sitt arbete och hur man som individ tar kommandot över sin arbetstid och sina prioriteringar.

15.15Eftermiddagskaffe

15.45 Your best life

Margaux Dietz är bloggare och Youtube-profil. 2017 blev hon utsedd till årets influencer och 2018 blev hon känd för en bredare publik när hon deltog i TV4s Let’s Dance. I ett samtal med Titti Schultz berättar hon om kommunikation i nya medier, om att bygga sitt personliga varumärke och om sin nya bok ”Your best life”.

16.20Bra är det nya bäst

För exakt tio år sedan gästade Olof Röhlander Vidgade Vyer. Då var han i början av sin föreläsarkarriär och publiken älskade honom från första stund. Nu är han en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare i näringslivet.  I en nyskriven föreläsning berättar han om den senaste motivationsforskningen och varför ”bra” är ett mer hållbart sätt att leva och verka.

17.15Titti Schultz sammanfattar dagen

17.30Möjlighet att checka in på At Six alternativt titta in bakom kulisserna på Berns

18.30Middag och Award Ceremony på Berns

Vi träffas under kristallkronorna på Berns Salonger för middag, underhållning och utdelning av Executive Assistant Awards.

Onsdag 19 februari

09.00Titti Schultz inleder dagen

09.05The future is now

“The future of the assistant is now. We need to be ahead of the game and think outside of the box”, säger Laura Belgrado som på mångas begäran återvänder till Vidgade Vyer med en ny föreläsning.Laura, som är chefsassistant på Mars i Belgien, tar oss med på en spaning in i assistentrollens framtid och ger utifrån sin egen erfarenhet råd om hur vi ställer om oss för den framtid som är nu.

10.05IMA har ordet

10.15Förmiddagskaffe

10.45Hållbarhet i tre steg

Välkommen att få en djupare inblick i ämnet hållbarhet – vår tids största fokusområde. Erik Elvingsson Hedén, VD på Sustainable Brands, berättar om sambandet mellan hållbarhet och varumärke. Vi får en inblick i hur en specifik bransch arbetar med hållbarhet med hjälp av Fredrik Timour från Svenska Moderådet och Sofie Koark, Executive Assistant på Academic Work visar hur man som assistent kan påverka hållbarhetsarbetet rent konkret.

11.45Stina Wollter om att bryta normer

"Att inspireras och få kraft från en annan människa är fantastiskt men det är sig själv man ska klara av att vara" Konstnären och radioprofilen Stina Wollter berör. Hon vågar bryta normer. Hon har fighting spirit. Hör henne i ett spännande samtal med Titti Schultz.

12.20Lunch

13.20Psykologens tips: Hantera kritik och besvärliga situationer

Det är nästan oundvikligt att ibland hamna i situationer där man blir kritiserad och ibland kanske blir otrevligt bemött. Hur professionell man än är kan det vara svårt att behålla lugnet och hantera de känslor som blossar upp inom en själv. I den här föreläsningen ger psykologen Johanna Dahlgren förståelse för vad som händer inom dig när du blir kritiserad och tips på hur du kan påverka och hantera dina känslor i besvärliga situationer

14.00Happy Happy -konsten att komma överens

Med sin femstegsmodell presenterar professorn och förhandlingsexperten Lars-Johan Åge ett nytt sätt att få gehör för tankar och åsikter och nå framgång. Där det gamla "win-win" maximerade vinsten vid varje tillfälle siktar "happy-happy" framåt och på en fortsatt god relation. Genom fem beprövade, forskningsbaserade steg får du lära dig hur rätt inställning och rätt valda ord hjälper dig att komma överens med de mest motsträviga motparterna.

14.45Eftermiddagskaffe

15.15Självledarskap

Vidgade Vyer får en sprakande final då stjärnföreläsaren David JP Phillips tar dig med på en resa genom hjärnan och visar hur den kan skapa faktiska och bestående förändringar i oss själva och därmed också i vår organisation. Baserat på biologi och neurologi ger David dig insikter som ger dig möjlighet att skapa en bättre arbetsplats och en större arbetsglädje för dig själv och dina kollegor.

16.15Titti Schultz sammanfattar årets Vidgade Vyer

16.30Konferensen avslutas

Information

Konferensavgift

9 500 kronor exkl. moms. I priset ingår två dagars seminarieprogram med föreläsningar, samtal och intervjuer samt en festlig middag med nätverkande och underhållning.

Bokning

Välkommen med din bokning genom att ringa 08-600 62 00 eller genom att e-posta till konferens@foretagsuniversitetet.se 

Hotell

Ta chansen att övernatta till specialpris på fina Hotel At Six, där konferensen genomförs. Boka på hotelatsix.com Klicka på ”Do you have a discount” som finns under datumrutan. I fältet för ”Group code” skriver du VYER20. Välj sedan datum.