Vidgade Vyer

The Perfect Match

2020-02-18 Lotta Eriksson

Hur matchar man vid rekrytering? Är personkemi verkligen kemi eller kan man arbeta på att skapa bra relationer mellan chef och assistent? Eva Bennich Rathsman, rekryteringschef vid Inhouse ska berätta hur det går till i rekryteringssammanhang.

– The perfect match finns men ibland blir det fel - men det behöver inte heller bli fel, det kanske blir tillräckligt bra, kommenterar hon.

I ett samtal med Titti Schultz beskriver hon sina möten med chefer och assistenter.

Det vanligaste som eftersöks är "många bollar i luften", "ordning och reda" och "hög integritet". Hon berättar att hon försöker utmana lite i samtalen med cheferna i sitt tänk.

– Personkemi - vad är det? frågar Titti Schulgtz.

– Det är svårt att svara på, det är individuellt, svarar hon.

Den framtida chefen för Helena Neppenström skulle vara modig, modern och involverande - och gärna vara en powerkvinna. Det förklarade hon när hon träffade Eva Bennich-Rathsman inför en rekrytering. Nu berättar hon för konferensdeltagarna mer om vad hon laddat de orden med inför sin framtida nya arbetsplats.

Jenny Sundberg har arbetat i många år med sin nuvarande chef på Sodexo, genom omorganisationer och förändringar.

– Vi funkar så bra ihop, vi har en sådan personkemi, beskriver hon.

– Vi har alltid haft högt i tak och en bra kommunikation, har man inte det så spricker det! Det är som i princip i alla relationer, konstaterar hon.

Hennes chef, Peter, är med på film och berättar hur han och Jenny diskuterat mycket hur de skulle fortsätta utveckla sitt samarbete när han blev vd, hur ofta de skulle ha avstämningar och liknande.

De berättar mer om hur deras relationer med cheferna ser ut och hur de kan agera om det blir en "fnurra på tråden", alltså om det uppstår irritation. Eva Bennich-Rathsman tycker att vi generellt är dåliga på att ta itu med oskiljaktigheter.

–Att sätta sig ner och prata är viktigt när man arbetar så här tight. Är det något som inte funkar, ta det på en gång, rekommenderar hon.

– Ofta genomförs sådana här samtal på assistentens initiativ, chefen kanske inte alltid ser problemet.

Personkemi behövs för att arbetet ska vara lustfyllt, sammanfattar Jenny Sundberg och Helena Neppenström.

Nu är det lunchdags här på Hotel At Six! Efter lunch ska vi vänta oss åt forskningens värld.