Vidgade Vyer

Strategiska giftemål

2015-02-18 Kristina Fagerholm

I Afghanistan och den delen har världen har man ju strategiska giftemål. Kärleken har inte samma betydelse. Släktrelationer består, kärleken gör inte det resonerar man.

En sak man tyvärr ser mycket av är t ex klumpfot, som är en genetisk skada som kan bero på att man gifter sig med för nära släktingar.

Barnmorskorna är Lasses idoler! Afghanistankommittén jobbar mycket med att utbilda dem. Lasses egen mormor dog i barnsäng i Sverige, när nivån på mödravården var nästan på samma nivå som den är i Afghanistan idag. Detta ger en tankeställare till barnmorskorna här. När Lasse sen berättar att i Sverige har vi nästan ingen barndödlighet i Sverige idag, blir de förvånade och stolta över denutbildning de får och det jobb de gör.