Vidgade Vyer

Nu är vi snart igång!

2022-06-14 Mikaela Lilliesköld

Nu börjar alla fantastiska deltagare rulla in.

Vilken fullspäckad dag vi har framför oss!

intro VV
intro vv2

10.00Välkommen till Vidgade Vyer 2022

Vidgade Vyers värd Titti Schultz öppnar årets konferens

10.15En hyllning till glädjen

Årets Vidgade Vyer börjar med en hyllning till glädjen. Två års pandemi och en osäker omvärld måste tas på största allvar men samtidigt känns det angelägnare än någonsin att skapa glädje och tillföra humor i vårt arbete och i våra liv. Låt dig inspireras av Karin Adelsköld, som tagit del av internationell och svensk humorforskning och som i den här föreläsningen visar på glädjens och humorns betydelse i arbetet.

11.00Kort paus

11.20Momentum med Per Schlingmann

När Ukrainakriget avlöser coronapandemin och med alarmerande klimatförändringar är det mer än tydligt att världen verkligen inte är sig lik. Per Schlingmann ger oss en bred omvärldsspaning och visar på hur dessa tre kriser håller på att för alltid förändra samhället, arbetslivet och oss själva. Han sätter därmed agendan för årets Vidgade Vyer: de omvärldsförändringar som påverkar oss och rollen som assistent.

12.00Assistentrollen efter pandemin

I en internationellt uppmärksammad föreläsning har Daniel Kjellsson visat hur assistentrollen gynnas av de förändringar som pandemin tvingat fram i arbetslivet. I en svensk version av föreläsningen beskriver Daniel vilka möjligheter arbetslivets snabba utvecklingskapat för assistenter och vilka behov som skapats på arbetsplatserna.

12.30Lunch

13.30Assistent 4.0

Många av de förändringar som nu sker i arbetslivet skapar möjligheter för den som är assistent att kliva fram och ta sig an nya arbetsuppgifter. Men hur gör man? Hur fattar man mod att utveckla sin egen roll? Och vilken kompetens behövs? Möt tre Executive Assistants som står mitt i en verklighet och en yrkesroll som förändras: Yassin Koleilat från ABB Sweden, Therés Westrin från Telia Company och Ebba Lahrman från Philp Morris International.

14.15Hälsogåtan

Anders Wallensten är läkare och biträdande statsepidemiolog. I slutet av förra året utkom han med boken "Hälsogåtan", där vetenskap kombineras med praktisk erfarenhet. I ett samtal med Titti Schultz visar Anders på tänkbara vägar till långsiktigt god hälsa - en förutsättning för ett hållbart arbetsliv.

15.00Eftermiddagskaffe

15.30När affären byter kanal

Spotifys ankomst ställde hela musikbranschens affärslogik på ända. Som VD för Universal Music i Norden såg Per Sundin förändringen på nära håll - och såg snabbt till att bli delaktig i att driva förändringen. Här berättar han hur Universal gjorde för att flytta affären till den kanal som kunderna redan hittat och lärt sig älska. Parallellerna till förändringarna i dagens arbetsliv är många. Per berättar också om sitt nuvarande arbete där han tillsammans med bl.a. Björn Ulvaeus skapar arenor för framtidens underhållning.

16.15När samarbetet klickar

Per Sundin stannar kvar på scenen och får sällskap av sin assistent Laila Anani. Per och Laila har skapat ett effektivt samarbete byggt på fullständigt ömsesidigt förtroende. Hör dem berätta om utmaningarna i samarbetet chef-assistent och om de strategier de använder för att skapa ett effektivt och utvecklande samarbete.

16.45Titti Schultz sammanfattar dag 1

17.00Paus

Paus och möjlighet att checka in för de som övernattar på Hotel At Six

18.15Hyllning till en yrkeskår

Välkommen in under de gnistrande kristallkronorna på Berns Salonger! Under en festlig middag lyfter Inhouse, Nordic Choice Hotels, IMA Sweden och Företagsuniversitetet på hatten för en yrkeskår värd all hyllning. Det blir god mat och dryck, nätverkande och utdelning av "Executive Assistant Awards".