Vidgade Vyer

Livslångt lärande

2020-02-18 Lotta Eriksson

Alla pratar om livslångt lärande, men vad ska vi lära oss och hur? Hur utvecklas vår roll? Plats på scenen för Daniel Kjellsson från Företagsuniversitet och Elena Aylott,som är Senior Director Employee på Oriflame. Dediskuterar bland annat de framtidsförmågor som är viktiga, som emotionell intelligens och organisationspsykologi.

Daniel Kjellsson ramar in det kommande samtalet genom att inledningsvis förklara att "jobb" egentligen inte finns. Det är snarare ett samlingsnamn för en massa uppgifter som vi gör varje dag.

–Vi ska fundera över hur vår egen samling av arbetsuppgifter ser ut, vilka som har en framtid och vilka som kan försvinna i automatiseringen. Funderar man över det vet man vart man ska lägga krutet, poängterar han.

Repetitiva saker, som att stå vid en maskin och dra i en spak, värderas ner medan unika mänskliga förmågor värderas upp.

– Executive assistants har alla förmågor som en robot inte kan ersätta, det är ett framtidssäkert yrke, understryker han.

Sedan är det dags för Elena Aylott att gå upp på scenen, en välkänd profil på konferensen och för IMA-medlemmar - och en kvinna som onekligen personifierar lärande! Hon beskriver sin egen resa från journalist- och kommunikatörsutbildningen i Ryssland till det första arbetet som executive assistant på Oriflame för 13 år sedan och till den position hon har i dag, som chef med ansvar för 19 medarbetare.

Hon delar med sig av några konkreta tips, som att lära sig affären i företaget, att ta lärdom av kollegor som jobbat längre och läsa vd-rapporter/CEO-rapporter.

När det gäller lärande så handlar det om att fundera över vad man ska lära sig och varför. Tiden är knapp och man ska inte lära sig något bara för lärandets skull. För Elenas del handlar det om "necessity based learning", alltså att hon tar sig tid att lära sig när hon faktiskt behöver kunna något.

– Du ska lösa något på plats och behöver kunskap just då, förklarar hon.

Elena beskriver även hur assistentrollen både omfattar internkommunikation och blir alltmer strategisk - men hur den framför allt handlar om att skapa och ha flow.

– Flow är viktigt. Flow är en livlina, finns inte den kommer inte strategier att hjälpa, understryker hon.

– Executive assistants är plattformen för att hela bolaget ska fungera fläckfritt men tillför också det där extra elementet.

Elena Aylott beskriver vidare sin syn på de emotionell intelligens och organisationspsykologi, två av de framtidsförmågor som är viktiga.

– Det är otroligt viktigt att samarbeta och lita på att andra kan göra sitt jobb, konstaterar hon - och berättar att transparens och tillit är viktigast i hennes relation med närmaste chefen.

Att ta nya steg och addera något i sin roll är angeläget, det måste utgå från den egna personen.

– Om du läser allt och försöker förstå vad business handlar om kommer du se vart du själv kan komma in med förslag och hjälp och hur din roll kan utvecklas, råder hon.

– Assistenten är möjligheternas roll men det kommer inte serveras på silvertallrik utan det är upp till er vad ni gör av rollen. Ibland är man kanske nöjd men det är upp till var och en hur man vill utvecklas. Man kan bli expert på det man gör och växla upp och ta större ansvar. Det är roligt att arbeta så. Eller så bestämmer man att man vill gå vidare. Det tar tid men glöm inte att leverera på flow hela tiden, avslutar hon.

Samtalets fem viktigaste punkter och råd är:

1. Lär varje dag

2. Presentera din utvecklingsplan, vänta inte på den

3. Skapa "flow"

4. Framtidens Executive Assistant är inte ett annat jobb, det är gradvis utveckling ovanpå daglig leverans

5. Det här är möjligheternas jobb.