Vidgade Vyer

Jobba smartare - effektivitet för team och individ

2020-02-18 Lotta Eriksson

Heléne Lidström får alla att röra lite på sig innan hon inleder sin föreläsning. Hon är utbildad ekonom och har en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Hon är dessutom författare till boken “Det nya arbetslivet – Så skapades Sveriges bästa arbetsplats” och expert på ledarskap och produktivitet i en digital arbetsmiljö. Hon har bland annat arbetat på Microsoft och Finnair och är dessutom kursledare för Företagsuniversitetets digitala utbildning Jobba Smartare.

– Vi är olika och behöver förhålla oss till den teknik som finns i dag, konstaterar hon när hon tar avstamp i förr i tiden när arbetsplatserna hade en stämpelklocka till idag när man kan utföra många arbetsuppgifter i mobilen på kort tid.

Hon berättar att stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning, 20 procent av vår arbetstid går åt till att söka och hitta information och 40 procent av oss upplever att vi förväntas vara tillgängliga när vi är lediga.

Egentligen är det ganska enkelt; vi vet vad som skapar hälsa - ändå äter svenskar mer godis än många andra nationaliteter, vi är mer stillasittande än andra och vi multitaskar på ett ohälsosamt sätt.

Heléne Lidström understryker att vi alla är ledare och att vi måste utveckla vårt självledarskap.

- Ledarskap bygger på tillit och tillit leder till större engagemang och uppskattning. Men tillit förutsätter också tydlighet, säger hon.

Därefter får deltagarna ett antal checklistor, bland annat för självledarskap.

För ett framgångsrikt arbetssätt gäller att skapa ramar och tydlighet kring:

• kommunikation
  • samarbete
  • möten
  • tillgänglighet

– Vi löser allt med kommunikation, kommunikation och kommunikation, avslutar hon och framhåller förstås också feedback och att våga fråga!