Vidgade Vyer

Assistant 2020 - fem statements om assistentrollen

2020-02-18 Lotta Eriksson

Under applåder och jubelrop äntrar konferensens moderator och värd Titti Schultz scenen på Vidgade Vyer 2020. Hon påminner om #vidgadevyer och hälsar välkommen till två dagars spännande konferens.

Dagen inleds därefter med fyra statements om assistentrollen.

Först på scenen är Else-Britt Lundgren som ger Statement 1 - En roll för 20-talet. Hon understryker att kreativitet, kommunikation och att vara en bra samarbetspartner är viktigt. Dessutom är omvärldsbevakning, nätverkande och att läsa artiklar och annan litteratur för att höja kompetensen angeläget.

– Gå ut ur er comfort zone, håll er uppdaterade och håller ert arbete synligt, summerade hon.

Statement #2 kommer från Adam Fidler, som var på plats i fjol men som i år skickar en videohälsning om att vara "credible, confident och qualified".

Statement #3 levereras av Daniel Kjellsson, från Företagsuniversitetet,som pratar om att vara en samtalspartner när osäkerheten ökar. En aspekt som kanske kan utvecklas ytterligare.

Statement #4 kommer från den nytillträdda ordföranden i IMA, Nina Aunula - som skickar en videohälsning om nätverkande.

Statement #5 - Stefan Haglund från Företagsuniversitetet går upp på scenen och pratar om att fånga förändringen och hur assistentrollen förändras med tiden och i takt med teknikutvecklingen. Att använda ny modern teknik till sin fördel och att hela tiden uppdatera sig är signifikant för assistentrollen, menar han.