Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Webinar power!

2014-12-05 Elena Aylott

Jag ber om ursäkt att det inte fanns något blogginlägg igår. Jag hade en ganska intensiv dag på jobbet, och var lite förkyld. När jag kom hem på kvällen och slappnade av för en minut på soffan, slocknade jag av på direkten. Sådant händer ibland... Nu sitter jag på Arlanda på väg till min sista tjänsteresa för i år. Det är sent, tyst och mysigt med alla julgrejer omkring. Och det blir två inlägg för er på bloggen ikväll :). 

Först kommer min rapport om Webinariet som jag var ansvarig för igår. Jag brukar köra Cisco Webex som plattform för stora online möten. Det är ett fantastiskt verktyg, särskilt när man vill koppla upp många datorer. Nackdelen är att det ibland blir svårt med login för deltagarna. Orsaken är okänd, men vi upplever det som störande. Sedan krävs det ett ganska ordentligt förarbete för att sätta upp ett webinar i Webex. Alla ska få access rights, talare ska identifieras, materialet ska laddas upp. Lite omständigt, kan man tycka. Det positiva är att det finns massa finesser med Webex. Det är lätt att hantera deltagaraktivitet - ge ord, "poke", köra omröstningen, skicka utvärderingen efteråt. Man kan också spela in webinariet och visa upp det efteråt, samt ladda upp materialet för distribution efter mötet. Bra verktyg, helt enkelt, men man ska ge sig tillräckligt med tid för att sätta upp mötet och förbereda allt ordentligt.

Igår körde vi Microsoft Lync istället. Och jag måste säga att det gick superbra! Tekniken funkade, det var lätt hanterligt - det räckte att skicka Outlook inbjudan med Lync länken, och allt var klart. Sedan kopplar man upp sig, delar skärmen, och kör igång! Lätt och smidigt! Vi har också använt en mycket fint extern kamera, som heter "Giraffen". Den gav oss 360-vy av rummet - supersnyggt! Fanns det nackdelar? Visst. Man ska vara mycket tydlig med deltagarna att de ska stänga av ljudet under presentationens gång, moderator kan inte hantera det centralt. Det är svårt att reglera turordningen när publiken vill prata - vi bad alla att mejla frågor till mig under webinariet, så att vi kunde hantera flödet och ge ordet till dem som hade frågor efteråt. 

Giraffen :)

Slutsatsen? Både Webex och Lync är jättebra verktyg för att hålla ett online möte. Men använd gärna Webex om du har flera än 25 deltagare. Det blir lättare att hantera flödet och man kan koppla på extra funktioner som ger det lilla extra till ditt mötet.