Executive Assistants

Styrelsens studieresa till Bryssel

2014-10-19 Ulrika Forsman

Jag har brottats med vad jag ska skriva om nu.

Min första idé var märkliga händelser i arbetslivet, som när en VD jag assisterade för 14 år sedan bad mig gå och köpa p-piller till hans katt. Jag kom fram till att det blev så konstigt att skriva om de där gamla händelserna utan att name-droppa. Min nästa idé var att skriva om min verksamhetsplaneringsvecka mer i detalj, men det kändes inte som läsvärde. Mitt tredje uppslag var att nysta i den röda tråden. Den röda tråden i mitt yrkeslivet är främst relationer, service och ett  högt tempo. Slutligen bestämde jag mig för att skriva under den resa som jag planerat och bokat för Ledarnas styrelse till Bryssel.

Lördag 18 oktober

Just nu sitter jag på flyget och inväntar avresa. Att flyga till Bryssel en lördag, är lite krångligare än vardagar. Det blir nu mellanlandning i Köpenhamn. Vi blir borta lördag- tisdag. På programmet står tre studiebesök, en guidad busstur i Bryssel och styrelsemöte. Jag har även bokat in middagarna under de tre kvällarna. Restaurangerna vi besöker heter Bonsoir Clara, Manufacture och Belga Queen. En upptäckt jag gjorde var att många restauranger i Bryssel är stängda på söndagar. Konfererandet sker på hotellet vi bor på Hotel Metrpole. De inbokade studiebesöken äger rum på KREAB, CEC och Parlamentet. Ledarnas ordförande Annika Elias är även President i CEC European Confederation of Managers ett Europeiskt chefsnätverk. Styrelsen består av 12 förtroendevalda ledamöter, de väljs vart fjärde år under Ledarnas kongress.Denna styrelse valdes i maj 2014, ungefär hälften nya och hälften omval. Utöver dessa tillkommer Ledarnas VD, vVD, förbundssekreterare och jag som är styrelsesekreterare. I flera av styrelsemötena kallas även experter i olika områden.

Flygresan

En selfie med Buddistisk munk

Nu har vi mellanlandat och fortsätter mot Bryssel i ett litet gulligt plan. Framför mig sitter en Buddistisk munk, synd att jag inte hamnade bredvid honom. Jag är nyfiken på hans resplaner. Han är klädd i ett klassiskt orangefärgat lakan. Nu såg jag något annat avvikande. En medelålders man i skjorta och kostymbyxor går barfota genom flygplanet. Nu väcks min "jag vill uppfostra i vett och etikett". Ja, jag har motvilligt insett att jag har vissa likheter med Magdalena Ribbing. Dock stannar det där, i skriven text. Jag läxade inte upp honom.

Jag glömde förbereda Eumalias resa till nästa veckas bloggare. Jag får ringa någon kollega på kontoret och guida i vad som behöver göras, det löser sig.

Verksamhetsplaneringsveckanavslutades igår fredag, med en After Work för samtliga medarbetare. Jag hade beställt vin, öl, läsk,  snittar och grönsaker med dipp från Cateringfirman vi använder oss av. Det blev lyckat, VD sammanfattade veckan med samverkan och aktivitet för vår planering 2015. Det har varit roligt och intensivt. Redan vid 17:30 kunde vi plocka bort och diska alla smutsiga glas. Det var skönt att komma hem till familjen i tid, med tanke på att jag nu blir borta i fyra dagar. Jag missade dessvärre min fredags yoga. Det har blivit en skön rutin att avsluta arbetsveckan med dynamisk yoga. Jag sätter upp mål med min träning och när det gäller yoga är nu nästa mål att bli mjuk i rygg/nacke. Mitt första mål var att nå mina fötter utan att böja mina knän. Nästa mål var att kunna ställa mig på huvud från jämfota och stå kvar där. Anledningen till yoga är inte att jag tycker att det är kul, utan för att jag behöver bli mjukare för att kunna utvecklas i simhopp.

Här på fluget sitter jag bredvid en trevlig kvinna i min egen ålder som har bott i Bryssel sedan 1997,hon har tre pojkar som alla går i skolan i Bryssel. Både hon och hennes man jobbar på kommissionen båda inom biståndsverksamhet. De har även bott i Sudan och jobbat med bistånd, på den tiden hade de två barn och det var lite lugnare där då.Dags att landa återkommer.

Coolt på flygplatsen står tre chaufförer med Ledarna loggan på varsin iPad.

Incheckning, välkomstmöte och middag

Nu tillbaks på hotellet efter en första middag på restaurant Belga Queen, det var ok, men restaurangen lever på ett gammalt rykte skulle jag säga. Maten levde inte upp till standard, sjötungan var inte sjötunga…..

Efter middagen var vi några som tog en promenad och kikade på Grande Place och Manneken Pis. Kvällen är fantastisk, som en augusti kväll i Sverige även löven på träden är fortfarande gröna här.

Konstrunda i Bryssel

Nu dags att sova, over and out.