Executive Assistants

See you in RSS!

2014-12-05 Elena Aylott

Vad kommer min sista inlägg handla om... Appar, förstås!

Jag tycker att det är mycket viktigt för Executive Assistant att hålla sig uppdaterad. Världsnyheter, senaste trender inom en relevant bransch och yrke, aktiekurser, oljepriset m m. Jag jobbar på ett börsnoterat globalt bolag, och det är verkligen avgörande för min roll att vara förberedd för dagen med hjälp av omvärldsbevakning. Varje morgon, när jag sätter mig på tåget (det tar mig 12 min att åka till Centralen), kollar jag min RSS app som heter Free RSS Reader. Där läser jag snabbt och smidigt nyhetsflöde från DI, DN ekonomi, Aftonbladet, Financial Times, ryska nyheter RBC, Inc.com mm.

Vad är RSS? Det är en digital lösning för ett flöde (feed), som används för att visa sammanfattande eller fullständigt innehåll av text från exempelvis webben, tillsammans med en länk till ursprungsplatsen, en så kallad syndikering (källa: Wikipedia). Med egna ord - RSS app är en uppsamlare av olika rubriker med ingressen från dina favorita nyhetswebbplatser. Du behöver inte surfa till varje webbtidning separat, utan kan kolla alla nyheter på en plats, i en och samma app.

Det går jättebra att prenumerera på RSS flöde för bloggar. När bloggen uppdateras, pushas ett nytt inlägg in i appen och ni får/ser en alert. Och vet ni vad som är bäst med allt detta? Företagsuniversitetets blogg för Executive Assistants har också en RSS funktion, så att ni kan lätt läsa uppdateringar när ni vill, var ni vill. Och det är mycket enkelt!

1. Ladda ner en RSS app - jag har, som sagt, det enklaste gratis Free RSS Reader för iPhone.

2. Tryck på "plus" knappen i högre menyn.

3. Skriv in RSS-flöde URL länken http://www.foretagsuniversitetet.se/rss/feed/BloggarExecutiveAssistants

4. Tryck på "Klar".

5. Nu har du bloggen i telefonen, lätt att följa när som helst!

Prova gärna! En liten sak, och mycket glädje!

Det är allt för mig för den här vecka. Tack att ni följde mig här. God Jul på er och jag hoppas att ses nästa år här, på Executive Assistant bloggen - och varför inte via RSS feed :)!!!

Elena Aylott

P.S. Det blev One Note som favoriten för "att-göra" listan!