Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Olika former av nätverkande

2014-12-17 Cecilia Borghoff

För att fortsätta gårdagens tankar kring nätverk har jag tack vare EUMA förstått nyttan med att ingå i ett. Det har skrivits många böcker och artiklar kring nätverkande, men nyttan och vikten kan ibland vara svår att förstå om man inte själv upplevt det.

För mig handlar nätverkande om att träffa människor som jag har någon gemensam nämnare med (EUMA=assistentrollen) för att utbyta erfarenheter, få nya idéer och hjälpa andra. Just nu letar jag efter ett nätverk som är relaterat till det CRM system jag jobbar i.  Jag vill gärna diskutera och lära mig hur andra företag har löst de problem vi tampas med.

Jobbar man på ett stort företag kanske det finns interna nätverk som är värda att gå med i. Vi har till exempel ett Womens Network på min arbetsplats som riktar sig till alla kvinnor oavsett position. Sen får man inte glömma ”sitt eget” nätverk, dvs de människor man jobbar med och som man har kontakt i sitt dagliga arbete. För mig är det oerhört viktigt att bygga mitt nätverk inom bolaget för att bli effektiv, få saker gjorda och veta vad som händer i organisationen. Att navigera och veta vem man ska prata med i en organisation med 46000 medarbetare över hela världen är inte helt enkelt alla gånger.

Vad ska man tänka på när man nätverkar då? Sophia Sundberg, Grundare till Affärsnätverket Walk and Talk har följande tips på effektivt nätverkande:

1. Hjälp andra så kommer du själv att bli mer framgångrik!
Att ta sig tid att villkorslöst och utan krav hjälpa andra med kontakter och sprida information i sociala medier. Lagen om reciprocitet, lagen om tacksamhet, kickar in och man vill hjälpa den person tillbaka som man själv har fått hjälp av. Så ställ frågan: Hur kan jag hjälpa dig?!

2. Var nyfiken!
Var nyfiken på människor du möter. Ställ många frågor, visa intresse! Kom ihåg att vi faktiskt har dubbelt så många öron som mun och om vi använder dessa i den proportion vi har de, så blir vi framgångsrika nätverkare. För genom att ställa frågor och genom att ta reda på vad som är en bra kontakt, försöka hitta sätt att koppla ihop den här personen med andra, så hittar du sätt att hjälpa till. När vi visar intresse så bygger och stärker vi också vårt varumärke.

3. Skippa förutfattade meningar om vem som är en bra kontakt!
Det finns så onödigt många förutfattade meningar hos människor. Man har liksom redan innan bestämt sig för vem som är en bra kontakt och vem som inte är det och varför. Tänk större och mer långsiktigt att alla människor du möter är potentiellt en bra kontakt. Om inte för dig just idag, så kanske senare, eller kanske för en kollega till dig. Så kom ihåg att vårda ditt kontaktnät och följa upp dina nya kontakter!

/Cecilia