Executive Assistants

Nää... flyg & far !

2014-05-28 Lillemor Karlsson

Ikväll har jag och Eumalia lärt oss så mycket:  varför vi egentligen kommer dit vi ska med flyget och inte landar på någon helt annan plats. Och varför vi ibland faktiskt gör det. Tror ni det är piloternas förtjänst ???.   Nej det kallas ATCC (Air Traffic Controll Center) = flygledarna.  Det finns bara två platser i Sverige som styr all trafik som flygs i det svenska luftrummet - inklusive alla de flyg som bara passerar för att ta sig till andra länder.  Varenda liten flight styrs från Sturup alternativt Arlanda.  Att sitta vid simuleringsdatorerna på ATCC Sturup gav stor respekt för de som arbetar 24/7 med att tryggt och säkert guida piloterna och flygplanen på rätt höjd i förhållande till all annan trafik.

Oundvikligt var det ju att vi började prata om det försvunna planet i Malaysia och olyckan på Kebnekaise och alla hemskheter med nödlandningar pga sjukdom eller besvärliga passagerare, slottider etc. Så att hålla koll på flygen, så att inte cheferna och kollegorna försvinner, kan kännas viktigt ibland.  Här kommer ett tips.

Webbsidan: Flightradar24 (finns även som app och heter då FR24)

Denna sidan får mig att känna mig som en flygledare faktiskt! Du får upp karta och alla aktiva flygplan som är i luftrummet. Du kan klicka på respektive flyg och få upp destination, hastighet, höjd, beräknad ankomsttid etc.  Alltså få reda på om kollegan, vännen eller chefen är på väg ner för landning eller blir kvar i luften ett tag till (= ej kontaktbar).

Jag måste avslöja att min man är barnsligt förtjust att ligga i solstolen på vår altan med sin iPad och kolla Flightradar24. Se vilka flyg som dundrar förbi rakt över oss, vart de skall och hur högt upp de flyger.  Vi bor ju inte så lång från Sturup - där en otroligt massa människor flyger och far.

Härlig dag men härliga människor hälsar jag och Eumalia !

/LK

Eumalia på sitt första medlemsmöte i South. Karin Hèléne, Helena Stigsson&Jörgen Olsson, Eumalia&jag, Kristina Sjöö&Maria Henze