Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Hjälpmedel i olika former

2014-08-26 Kristina Fagerholm

Många av oss jobbar ju i globala organisationer och behöver allt som oftast sätta upp telefonmöten och webbmöten i olika former för deltagare utspridda över världen. Det är inte alltid lätt att hålla reda på alla tidszoner och vinter- och sommartider. Det finns säkert jättebra appar för detta, men själv använder jag sedan många år World Clock och dess Meeting Planner. Speciellt Meeting planner tycker jag är kanonbra. Ska du t.ex. ha med deltagare från London, Chicago och Shanghai skriver du bara in de städerna och sen visar den normala "vakentider" där och du kan välja en passande tid.

Vi, liksom många av er tror jag, använder oss mer och mer av telefonmöten och även webbmöten. Inte minst på grund av besparingsåtgärder, både pengamässiga och tidsbesparande.  På ett antal platser i världen har AkzoNobel, som jag jobbar för, egna Telepresence-anläggningar. De är absolut bäst om det är långa möten. Det känns verkligen som om man sitter i samma rum. Men ändå oftare använder vi webb- och/eller telefonmöten. För webbmöten använder vi Webex och det fungerar utmärkt och för telefon har vi ett avtal med Verizon. Men i det fallet tror jag att det finns många, många likvärdiga produkter. På senare tid har vi börjat använda Lync mer och mer, och det är ju också extremt smidigt. Lätt att ställa snabba frågor, lätt att visa något på sin desktop. För långa Lync-möten rekommenderar jag både headset och webbkamera. Lync är smart nog att känna av vem som pratar och visa den i bild!