Executive Assistants

Boken i julklapp?

2014-12-04 Elena Aylott

Jag såg att Ebba Lahrman skrev förra veckan om julklappar i bloggen. Helt otroligt, men det är bara 3 veckor kvar till jul! Dags att ordna julklappar på jobbet. I vår ledningsgrupp brukar vi ge en bok (ofta en e-bok) i julklapp, som alla läser under sin julledighet och sedan diskuterar vi boken på ett av de första ledningsgruppsmötena. Boken ska vara relevant för management, med aktuellt ämne och skulle kunna bidra till det gemensamma arbetet. Supersvårt!

Jag brukar börja planera för detta långt på förhand och kolla nya intressanta affärsböker / memoarer som kommer ut. Om ni har en liknande uppgift framför er, här kommer två tips som har räddat mig många gånger.

1. HBR Tip appen för iPhone - The Management Tip. En genialisk liten sak från Harvard Business Review som publicerar ett tips/citat per dag från de senaste management böckerna. Och det finns alltid en noggrann referens till boken. Till exempel heter dagens tips "Think before hitting reply to your next email" och det handlar om en bra regel att kunna vänta i 24 timmar innan man svarar på ett komplicerat mail. Tipset kommer från boken "Before You Respond to That Email, Pause" av Anthony K. Tjan. Om man kollar appen med jämna mellanrum, kan man samla på massa bra idéer för kommande julklappar, möjliga konferensteman och självklart tips att testa på i verkligheten.

2. The Economist's books of the year. Varje år publicerar tidningen The Economist en lista på de hetaste böckerna i olika genrer som är värda att läsa. Listan håller alltid en mycket hög kvalité och i två år i rad har jag använt den som inspirationskälla för just julklappar - Megachange. The World in 2050 (Daniel Franklin) och Lean In (Sheryl Sandberg) böckerna var mycket uppskattade. Årets lista bör komma ut nästa vecka - väntar med spänning! (förra årets lista hittar ni här).

Det var allt för mig för idag. Imorgon kör vi Webinar på jobbet med 46 deltagare. Denna gång testar jag att använda Lync istället för Webex, och håller tummarna allt tekniken funkar. Wish me luck! Rapporten kommer imorgon kväll!

Eumalia på min hylla idag, bland alla papper med presentationer för Webinar