- Trender och nyheter inom krav- och inkassoområdet
- Att utforma en kravstrategi
- När och hur uppstår avtal?
- Vikten av att veta med vem man gör affärer
- Effektiv fakturering, påminnelsehantering och dröjsmålsränta
- Välj rätt indrivningsmetod baserat på kund och marknad
- Summarisk process och ordinär process
- Exekutiva (utmätnings) åtgärder
- Skuldsanering och företagsrekonstruktion – vad måste du veta?
- Övningsuppgifter och praktikfall

Genom denna kurs får du bland annat:
- Gör krav och inkasso till något som förbättrar kundnöjdheten
- Skapa en effektiv kravprocess
- Nya och klassiska varningssignaler - konten att agera i rätt tid och på rätt sätt
- Betalningsvilja - betalningsförmåga
- Inkasso och summariska processen
- Konkreta verktyg
Kursen ingår i Sveriges mest eftertraktade kreditexamen – Diplomerad Credit Controller.
Program
Fakta
Mål
Deltagarna ska efter genomgången utbildning ha fått optimal kunskap i konsten att få betalt i rätt tid, få lönsamhet i sena betalningar samt ha god kännedom om inkassoprocessen.
Deltagare
Ekonomiansvariga, kundansvariga, controllers, reskontrapersonal samt kravhandläggare.
Kursavgift
I kursavgiften ingår kursdokumentation samt i de fall kursen genomförs på plats i våra kurslokaler även luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.
Bokning och rådgivning
Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se
Kursledare
STOCKHOLM

Jan Hansson är Vice President Collection Klarna och CEO Ident Inkasso och har många års erfarenhet från inkassobranschen, bland annat från Kronofogdemyndigheten och Intrum Justitia.