YH

Utbilda dig inom IT-programmering och gå en ljus framtid till mötes

2023-03-08 Lotta Eriksson

Hur ser framtiden ut för IT-programmerare och vad innehåller Företagsuniversitetets nya, unika yh-utbildning Fullststack-utvecklare? I en intervju berättar Ammar Alderhally, som är involverad i utbildningen, mer om det stora kompetensbehovet, utbildningen och framtidsutsikterna. Som fullstack-utvecklare är du allra mest relevant och attraktiv för arbetsgivarna, poängterar han.

IMG_4697

Ammar Alderhally har medverkat till framtagning och innehåll i Företagsuniversitetets yh-utbildning Fullstack-utvecklare. Han är själv fullstack-utvecklare med erfarenhet från flera olika branscher och inom flera olika programmeringsspråk men har sin spetskompetens i Javascript och Java. Han har bland annat varit engagerad i flera olika internationella och nationella projekt för kunder som Telia, MedMera banken och Trygghetsrådet och arbetar numera som fullstack developer på Vargas Holding. Han har också en Bachelor of Applied Science och en Master of Science från Linköpings universitet.

Det finns ett omtalat och mycket stort behov av kompetens inom IT och utveckling - och behovet ser inte ut att bli mindre inom överskådlig tid. Enligt en rapport från IT- och telekomföretagen saknas det ungefär 70 000 personer inom IT-branschen och det är – föga förvånande – i Stockholm som bristen på programmerare och utvecklare är allra störst.

Därför startar Företagsuniversitetet yh-utbildningen Fullstack-utvecklare, närmast i augusti.

– Utbildningen ska ge de kunskaper som behövs för att man ska kunna arbeta som frontend-utvecklare, backend-utvecklare och/eller fullstack-utvecklare, summerar Ammar Alderhally.

– Frontend-utvecklaren arbetar med interfacet, alltså gränssnittet, allt man ser medan backend-utvecklaren arbetar med affärslogiken och skriver koder. Som fullstack-utvecklare utvecklar du systemen, hemsidor och programvaror och har helhetsbilden när det kommer till mjukvaran, beskriver han.

Säkerhetsaspekten unik i utbildningen

Utbildningen är på 400 yh-poäng och fokus ligger på att ge kunskaper som leder till att man kan arbeta med och driva alla delar i ett IT-projekt och ta fram säkra IT-lösningar, som både är testbara och skalbara. Därför kan den även ge arbete som programmerare, IT-konsult eller IT-utvecklare.

– Utbildningen kommer först att ge en bred och djup grundnivå och sedan gå ett steg i taget, en pusselbit åt gången, så att de studerande till slut kan bygga hela pusslet själv, berättar Ammar Alderhally.

Naturligtvis ingår undervisning i hur man använder HTML-taggar, designar med CSS, bygger en responsiv webbapplikation och moderna webbapplikationer med React och Angular, agilt arbetssätt, versionshanteringssystem, hur man bygger applikationer med exempelvis NodeJs, Java och Spring och hur man skapar SQL och NoSQL och mycket annat!

Företagsuniversitetets utbildning är unik i sitt slag eftersom den också belyser den viktiga säkerhetsaspekten och eftersom studietakten är på 75 procent (2,5 års studier).

– Det finns inte så många liknande utbildningar och fördelen hos oss, förutom att vi lyfter in säkerhet, är att vi blandar praktiska och teoretiska delar, fortsätter Ammar Alderhally.
– I de tekniska kurserna blir det till exempel programmering kanske 50-60 procent av tiden.
– Vi är också flexibla så att de studerande ska kunna arbeta en eller två dagar i veckan parallellt med utbildningen.

Ha intresse för IT och se möjligheterna – jobben finns!

– De studerande får också möjlighet att nischa sig lite inom de områden som de tycker är mer intressanta och det ingår också LIA (praktik) på riktigt stora bolag. Vi samarbetar med attraktiva arbetsgivare, både på konsultsidan och i globala organisationer, som Truecaller, Atea, Försvarsmakten, Region Stockholm och Skolverket.

Enligt Ammar Alderhally vänder sig den nya och unika fullstack-utbildningen till alla med ett genuint intresse för IT men också alla som vill gå en riktigt bra framtid till mötes;
– Det är tufft att bli frontend- eller backend-utvecklare, det är omfattande delar och området som en fullstack-utvecklare är därför ännu större – samtidigt blir man ännu mer relevant på arbetsmarknaden som fullstack-utvecklare, konstaterar han – och berättar att han själv får lukrativa erbjudanden från olika bolags IT-avdelningar så gott som dagligen.

– Man brukar säga att fullstack-utvecklaren är som en enhörning; de är ovanliga, skygga och svåra att se men de är stolta och starka och verkar i bakgrunden.

– Nu behöver vi bli många fler och jag är övertygad om att man rustar sig för framtidens behov genom den här utbildningen, avslutar han.

Läs mer om utbildningen här!