YH

"Smidigt att kunna läsa kurserna på distans"

2023-04-20 Marlene Berglund

Erik Schäder är säkerhetshandläggare på Kriminalvården han har gått YH-kortkurserna Cybersäkerhet och Samordning av informations och cybersäkerhet på Företagsuniversitetet.

Erik Schäder_bild

Smidigt att jag kunde läsa kurserna på distans

- Jag har alltid varit nyfiken på säkerhetsbranschen och funnit ämnet väldigt intressant. Det var under pandemins början jag upptäckte Företagsuniversitetets YH-kurser inom säkerhetsområdet, och efter att ha genomfört första kursen kände jag att det var det här jag ville jobba med. Jag upplevde det som väldigt smidigt att jag kunde läsa kurserna på distans utan att det påverkade mitt dåvarande jobb.

- I början trodde jag att det skulle bli mycket att både jobba heltid, studera och ha ett privatliv samtidigt, men jag blev själv förvånad över hur smidigt det gick. Nu har jag genomfört både Cybersäkerhet samt Ledning och Samordning av Informations- och Cybersäkerhet, och planerar även att läsa fler kurser i framtiden.

- Kursledarna var väldigt erfarna och gav en bra och heltäckande bild om säkerhet idag och hur den kan förväntas se ut i framtiden. Kurserna bjöd även på intressanta diskussionsforum där man fick chansen att lära känna och prata med intressanta personer med olika yrkesroller.

Kurserna passar alla, både yngre och äldre inom alla olika yrkesgrupper

- Så är man intresserad av säkerhetsbranschen och kanske funderar på att byta karriär så kan jag varmt rekommendera Företagsuniversitetets kurser. Jag skulle vilja påstå att dessa kurser passar alla, både yngre och äldre inom alla olika yrkesgrupper. Vare sig man har det som jobb eller hobby så skadar det aldrig att utöka sitt säkerhetstänk!

Läs mer om Cybersäkerhet och Ledning och samordning av informations och cybersäkerhet.