YH

"Jag vill göra skillnad på riktigt"

2023-04-03 Marlene Berglund

Eric Magnusson är säkerhetssamordnare på Lunds universitet med riskhantering och verksamhetsförsäkring som sina ansvarsområden. Han har gått YH-utbildningen "Säkerhets- och trygghetskoordinator" på Företagsuniversitetet. Här berättar han om sitt arbete och vägen dit.

E Magnusson

Ville få chansen att kunna göra skillnad på riktigt
- Just nu håller jag på att ta fram en riskhanteringsvägledning för universitetet samtidigt som aktuella försäkringsfrågor kring hantering/laddning av litiumjonbatterier utreds. Lunds universitet är en oerhört mångfacetterad myndighet och lärosäte vilket leder till nya utmaningar och möjligheter dagligen.
- Jag arbetade som samordnare på Malmös största badhus när jag valde att söka in till utbildningen "Säkerhets- och trygghetskoordinator" 2019. Det var kombinationen av fackligt arbete i form av skyddsombud och arbetsplatsombud, arbete med SBA-frågor (systematiskt brandskyddsarbete) och ledarrollen som samordnare med ett 40-tal kollegor som ledde till att jag sökte utbildningen. Jag ville få chansen att kunna göra skillnad på riktigt.
LIA-perioder oerhört viktiga

- För mig var mina LIA-perioder oerhört viktiga. Jag fick chansen att få göra LIA på Stadsfastigheter i Malmö stad med Demir Kolenovic som handledare, och jag kunde inte ha hamnat på en bättre plats! Demir är en oerhört engagerad och kunnig person som verkligen bjuder in och coachar för att andra ska kunna utvecklas och växa inom säkerhetsområdet. Jag har lärt mig väldigt mycket av honom. Hade jag sökt min LIA idag så hade jag gjort detsamma, sökt inom en kommun, åtminstone en av två LIA-perioder. I takt med att den civila beredskapen har blivit viktigare och mer prioriterad så har chanserna ökat för att kunna få en säkerhetstjänst inom en kommun efter utbildningen. Även om du har planer på att arbeta privat i framtiden så är en kommun en riktigt bra vidareutbildning efter avslutad utbildning, inför resten av yrkeslivet.
Stor fördel av allt jag lärt mig under utbildningen

- Utbildningen "Säkerhets- och trygghetskoordinator" är en riktigt bra grundutbildning inom säkerhet, en aktuell utbildning som ger dig det senaste inom säkerhetsbranschen. När du kommer ut i den ”riktiga världen” så har du stor fördel och direkt nytta av allt du lärt dig under utbildningen.

- Får du chansen att söka, gör det!

Här kan du läsa mer och söka utbildningen som Eric gått hos oss.