Säpos operativa chef – kommer du?

2022-09-06 Lotta Eriksson

Det är mindre än tre veckor kvar till Säkerhetsgalan och därför hög tid att säkra sin plats på årets mötesplats för alla med säkerhetsintresse! Välkommen tisdagen den 27 september kl 13.00. Eftermiddagens konferens sker på Space i Stockholm (Sergels torg) och kvällens middag med prisutdelning i Spegelsalen på Grand Hôtel!

Säkerhetsgalan 2022 kommer förstås att handla mycket om det omvärldspolitiska säkerhetsläget. Bland annat kommer Anna Sjöberg, operativ chef för Säpo, att ge oss en bild av det breddade och fördjupade hotet från främmande makt och rådande terrorhot i Sverige.

Vi får också en aktuell uppdatering kring cybersäkerhetens aktuella skepnad och de nya hot vi möter, av landets absoluta expert på området, Marcus Murray.

Under eftermiddagen presenteras och diskuteras också en rapport om säkerhetschefsrollen nu och i framtiden. Rapporten visar bland annat att Sveriges säkerhetschefer generellt är nöjda med sitt arbete. De vittnar ganska unisont om att omvärlden påverkar yrkesrollen och att kompetensen generellt - men även för egen del - behöver vässas inom informations- och IT-säkerhet. Många vill gärna nätverka och omvärldsbevaka – och vad passar då bättre än att gå på Säkerhetsgalan, tisdagen den 27 september? För att samtala om rapporten och dess utfall medverkar de tre säkerhetscheferna Christina Boman, SVT, Emma Stenholm, Ericsson, och Håkan Borgström, Karolinska universitetssjukhuset.

Dessutom:
    •    Från svartabörshajar till bankirer - rysk organiserad brottslighet - Mark Galeotti
    •    Kriget i Ukraina – nuläge och bakgrund – och att själv anklagas för att vara spion - Martin Kragh
    •    Ekonomisk brottslighet – hur blir det säkerhetschefens huvudvärk? – Anders Björkenheim
    •    När affären byter kanal – Per Sundin

SHG-Nom

Under kvällen blir det middag och prisutdelning av Årets Säkerhetsprofil och Framtidens Säkerhetstalang. Nominerade till Årets Säkerhetsprofil är Jan Olsson, Polisen, Marie-Louise Arendt, Region Skåne och Jesper Larsson, 0X4A.

Det är mindre än tre veckor kvar och därför hög tid att säkra sin plats, om man inte redan gjort det!

Läs mer och boka här!

Lyssna på podden Sveriges säkerhetschefer där Jenny Persson och Lotta Eriksson berättar mer om Säkerhetsgalan!