Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

"Fantastiskt att få lära sig av de allra bästa"

2020-11-05 Marlene Berglund

Asli Kavak är HR Business Partner på ett IT-konsultföretag i Stockholm. Hon gick ”Diplomerad HR-assistent” (numera Diplomerad HR-koordinator) våren 2020 och har sedan dess hunnit gå utbildningarna ”HR Business Partner – diplomutbildning” och "HR-chefsutbildning".

asli kirazoglu 2 (002)

Hur kommer det sig att du valde att gå HR-assistentutbildningen (numera HR-koordinator) på Företagsuniversitetet?

- Jag hade jobbat några år som office coordinator och kom mer och mer i kontakt med HR-relaterade frågor och kände att jag behövde utbildning för att känna mig trygg i min roll. Jag hittade Företagsuniversitetets diplomkurs för HR-assistenter som innehöll allt det jag behövde, grunderna i HR-arbetet, allt från arbetsrätt och arbetsmiljö till kommunikation och rekrytering. Jag jobbar heltid så jag tyckte att upplägget med tre dagar i månaden var bra, det gjorde det möjligt för mig att balansera arbete och studier på att bra sätt.

Vad tycker du har varit mest värdefullt i utbildningen?

- Jag är jättenöjd med allt men det allra bästa var nog kursledarna. Att få möjlighet att lära sig av de allra bästa och ta del av deras kunskaper och praktiska erfarenhet har varit fantastiskt. Jag tyckte också att utbildningen var väl genomtänkt och att det fanns en tydlig röd tråd. Kunskaper om de olika ämnesområden bygger på varandra och skapar en helhet.

- Jag tyckte också mycket om att vi fick öva så mycket praktiskt, att testa de nya kunskaperna redan under kursens gång, och sedan kunna implementera dem på hemmaplan direkt efter kursen.

- Det var också värdefullt att få utbyta erfarenheter med andra som jobbar med HR i olika branscher, inom både privat näringsliv och offentlig sektor. Spännande och givande att få olika perspektiv på HR-frågorna och lära av varandra.

Efter HR-assistentubildningen har du gått både HR Business Partner och HR-chefsutbildningen, hur kommer det sig?

- Jag vill gärna fortsätta att utvecklas inom HR och lära mig de mer affärsdrivande HR-frågorna för att kunna vara ett ännu bättre stöd till ledningen. Vår vd är mycket nöjd med allt jag har lärt mig så han uppmuntrar mig att fortsätta att utveckla min HR-kompetens på Företagsuniversitetet.