Tydlig och effektiv kommunikation med NLP

– med hjärnan i fokus

• Praktiska verktyg som effektiviserar din kommunikation
  • Förstå hur andra tänker och agera därefter
  • Skapa förtroende för dig själv, bygg goda relationer och nå fram med ditt budskap
Tydlig och effektiv kommunikation med NLP

Praktiska verktyg som gör dig till en bättre kommunikatör

Lär dig av framgångsrika kommunikatörer

NLP står för neurolingvistisk programmering och är en beteendepsykologisk modell som bygger på studier av framgångsrika professionella kommunikatörer och deras sätt att skapa förändring genom sin kommunikation.

Den här grundläggande tvådagarskursen i kommunikation med NLP ger dig en verktygslåda med praktiska verktyg som effektiviserar din dagliga kommunikation och ökar förutsättningarna för att du ska kunna bygga och bibehålla goda relationer och få bättre resultat.

Teori och många praktiska kommunikativa övningar

Kursen kombinerar teori med många praktiska kommunikativa övningar där du t.ex. får träna på att läsa av och förstå kommunikation, se och tolka andras perspektiv, skapa goda möten och bygga "rapport" samt hantera svåra samtal. Allt med målet att förbättra och effektivisera din kommunikativa förmåga.

Välkommen till en inspirerande och spännande kurs som öppnar dina ögon för ett nytt perspektiv på kommunikation!

Dag 1

NLP – vad är det?

• kommunikation enligt NLP – grundstenarna
  • du, ditt sinnestillstånd och din kompetens
  • grundantaganden, rapport, resultat, feedback, flexibilitet

Kartan är inte samma sak som verkligheten

• läsa av situationen och den person du kommunicerar med
  • så tar du in verkligheten enligt representationssystemet – visuellt, auditivt, kinestetiskt, olfaktoriskt och gustatoriskt
  • filter som påverkar och färgar din upplevelse – en metamodell

Grundantaganden – NLP:s etiska regler

• värdegrunden som styr vårt beteende
  • så styr grundantaganden förhållningssätt, attityder och beteenden
  • vi har alla de resurser vi behöver
  • alla beteenden har en positiv intention
  • det finns inga misslyckanden – bara feedback

Dag 2

Skapa tillit och öppenhet i mötet med andra människor

• skapa förutsättningar för det bästa mötet
  • "Rapport" – en teknik för att skapa kontakt och förtroende
  • ta kroppsspråk, röst, tempo och värderingar till hjälp
  • öka din trovärdighet genom att spegla, matcha samt följa och leda

Inta olika perspektiv för ökad förståelse och bättre kommunikation

• se och tolka andras perspektiv
  • skaffa dig mer information och ökad förståelse med metoden "perceptuella positioner"
  • håll fokus på samspel utan att förlora ditt mål

Från nuläge till resultat

• vad du vill styr det du gör
  • en process som får dig att nå dit du vill – resultatmodellen
  • en modell för att identifiera hinder och resurser och uppnå resultat – NÖHR-A

Bäst när det gäller – det personliga ledarskapet

• skapa det sinnestillstånd du behöver i stunden för att vara ditt allra bästa
  • använd "kropp och knopp" medvetet – helhetsmodellen

Tider

Dag 1 10.00-17.00. Dag 2 09.00-16.00.

Deltagare

Kursen vänder sig till dig som i ditt arbete samspelar med andra och som vill få nya verktyg och metoder för att förbättra din kommunikation. Du kan vara t.ex. chef och/eller ledare, säljare, kommunikatör, kundansvarig, projektledare eller assistent.

Målet är att ge kunskaper som behövs för att

• skapa förtroende för dig själv
  • nå fram med ditt budskap
  • läsa av andra bättre och agera därefter
  • hantera svåra samtal
  • kommunicera mer effektivt
  • skapa och bibehålla goda relationer.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation samt i de fall kursen genomförs på plats i våra kurslokaler även luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Hotell

Utbildningen genomförs i Posthuset på Vasagatan 28 i Stockholm. För dig som kommer resande erbjuder vi specialpris på två fina hotell nära kurslokalen: Nordic Light Hotel: boka på nordiclighthotel.com och ange bokningskod "FUN-deltagare" eller Clarion Hotel Sign: ring 08-676 98 00 eller mejla till cl.sign@choice.se och uppge avtalsnummer CH2005318.

Kursen ges i samarbete med NLP Professionals TAD AB, Stockholm.

STOCKHOLM

Eva Hols

Eva Hols är utbildad beteendevetare och internationellt certifierad NLP Master Tränare och LAB Tränare. Hon har gedigen erfarenhet av operativt och strategiskt HR-arbete, bl.a. som HR-chef på Reuters, A.C. Nielsen och Alcatel. Hon är idag verksam som konsult och utbildare bl.a. inom ledarskap, organisations-, teamutveckling, kommunikation och konflikthantering.