Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Internkommunikation - baskurs

– en solid grund för internkommunikatören

  • Förstå din roll som internkommunikatör
  • Så stödjer du verksamhetsmålen
  • Förstärk den interna dialogen och välj rätt kanal
Internkommunikation - baskurs

För dig som vill bygga en starkare insida

Hur bidrar jag bäst till verksamhetens mål? Som ny inom internkommunikation kan det ibland vara svårt att veta vad man ska göra och hur. Att fungera som en ”megafon” och beskriva det som händer är en bra början men internkommunikation är så mycket mer. Den här kursen ger dig en gedigen plattform så att du kan arbeta effektivt, så att allt du gör skapar mervärde.

Företagsuniversitetets baskurs "Internkommunikation" kombinerar teori med praktik för att du ska förstå rollen som internkommunikatör och få en helhetsbild av vad som ingår i rollen. Du får bland annat lära dig att göra en internkommunikationsplan och att projektleda framtagning av budskap och material.

Du får också flera konkreta metoder och verktyg för att arbeta effektivt med internkommunikation i olika situationer. Du får dessutom kunskap om vilka utmaningar och trender som finns - och hur du möter dem!

Ta med egen dator till kursdagarna, samt rollbeskrivning och din organisations internkommunikationsplan om det finns någon! Det ingår hemarbeten mellan alla dagar!

Välkommen till tre lärorika och praktiska dagar hos Företagsuniversitetet!

Program

Dag 1

09.45Kaffe serveras

10.00Internkommunikationens delar

  • vad är internkommunikation och vad är det inte?
  • rollen som internkommunikatör

Internkommunikationens roll i organisationens totala kommunikation

  • internkommunikation för att stödja
    • försäljning och verksamhetsmål
    • HR
    • chefer och medarbetare

12.30Lunch

13.30Kanaler för att få ut budskapet, engagera medarbetarna och stötta cheferna

  • att ta fram och samordna budskap
  • att välja de effektivaste kanalerna
  • hur använder man bäst intranätet, interntidningar, intern TV, sociala medier, event m.m.
  • att själv producera material med bl.a. webb, presentationer och event
  • engagera medarbetare genom sociala medier internt

Rollbeskrivning och ansvarsfördelning

  • vad ska stå i rollbeskrivningen, bra och mindre bra exempel
  • hur definiera sitt ansvar gentemot andra delar i organisationen

17.00Dag 1 avslutas

Dag 2

09.00Rollbeskrivning och ansvarsfördelning

  • arbeta fram den egna rollbeskrivningen

Mål och mätning av internkommunikation

  • hur säkerställa att målen stödjer verksamheten
  • olika typer av mätning
  • arbeta fram egna mätetal för internkommunikationen

12.30Lunch

Det kommunikativa ledarskapet

  • att stötta det kommunikativa ledarskapet
  • coacha andra, ett sätt att skapa värde och få legitimitet
  • medarbetarundersökningar
  • CSR för internorganisationen

Den interna kommunikationsplanen

  • struktur och innehåll
  • att förankra planen
  • koppla till affärs- och verksamhetsmålen
  • planens del i organisationens övriga kommunikationsplaner

16.00Dag 2 avslutas

Dag 3

09.00Interna kommunikationsplanen

  • arbeta fram den egna interna kommunikationsplanen

Hantera svårigheter internt

  • hantera kulturskillnader i kommunikationen
  • kommunicera med medarbetare som inte är uppkopplade
  • att överleva det internpolitiska spelet

11.30Lunch

  • förändringskommunikation
  • kriskurvan
  • att stötta de olika faserna i förändringsprocessen
  • på liv och död, när krisen slår till på allvar

Internkommunikation i framtiden

  • trender inom internkommunikation
  • utmaningarna i internkommunikatörsrollen i framtiden

16.00Kursen avslutas

Fakta

Deltagare

Kursen vänder sig till nya internkommunikatörer och internkommunikatörer som har arbetat några år och vill ha en heltäckande bas för sin yrkesroll. För dig som har arbetat länge med internkommunikation och vill ta ett nästa steg finns kursen .

Mål

Kursens mål är att ge kunskaper som gör att du kan:

  • förstå din roll och hur du skapar värde till organisationen
  • få en helhetsbild av vad som ingår i internkommunikationsrollen, idag och i morgon
  • förstå utmaningarna i arbetet och hur du övervinner dem
  • göra en internkommunikationsplan som en integrerad del i organisationens styrning
  • producera och projektleda framtagningen av budskap och material för internkommunikation
  • använda ett antal konkreta metoder och verktyg för att arbeta effektivt med internkommunikation i olika situationer.

Metod

På kursen kombineras teori med många praktiska övningar, diskussioner och reflektion. Ta med egen dator. Kursen innehåller hemarbeten mellan dag 1 och dag 2 samt mellan dag 2 och dag 3, där dator behövs. Beräknad tidsåtgång är cirka 2 timmar per dag.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Ulf Lesley

Ulf Lesley, CMO på Strikersoft, har arbetat i olika operativa och strategiska roller i nästan 25 år inom marknadsföring och kommunikation, med allt från internkommunikation och digitala medier till varumärkesutveckling, bl.a. som marknadskommunikationschef för Ericssons mobilsida.