”Kursen gav mig konkreta verktyg som jag kan använda i jobbet”

Nina Larsdotter är projektledare vid Vafab Miljökommunalförbund i Västerås och gick Internkommunikation - baskurs på Företagsuniversitetet i maj i år. Hon hoppades få med sig verktyg som hon kunde jobba vidare med efter kursen och de förväntningarna infriades.

– Jag tittar regelbundet igenom kursutbudet hos Företagsuniversitetet, eftersom jag har kollegor som har gått kurs där och varit nöjda. Det är ett bra utbud och det finns nästan alltid något som passar, berättar Nina Larsdotter.

Nina Larsdotter_liten

Nu var det hennes tur att gå kurs och hon hittade ”Internkommunikation - baskurs”, en tredagars kurs kring internkommunikationens olika delar och roll.

– Jag kände att kursens innehåll passade oss i organisationen där vi är just nu. Jag jobbar i ett projekt tillsammans med HR kring värdegrundsarbete och vi pratar mycket om vikten av att kommunicera och hur vi ska nå medarbetarna, berättar hon.

Under de tre kursdagarna får deltagarna bland annat lära sig mer om att ta fram och samordna budskap och att välja de effektivaste kanalerna.

– Under kursen förstod jag verkligen hur viktiga cheferna är i internkommunikationen. Säger man ”internkommunikation” tänker de flesta på intranätet men internkommunikation är ju så mycket mer, poängterar Nina Larsdotter.

– Tar man hand om sina medarbetare så tar medarbetarna hand om kunderna. Det är viktigt att tänka inifrån och ut.

Internkommunikationsplan som ”hemläxa”
– Det som var litet ovanligt men bra, var att vi fick en hemläxa under kursen, där vi skulle göra en interkommunikationsplan. Det innebär att jag faktiskt påbörjade något som jag kunde bygga vidare på när jag kom tillbaka till jobbet, tillsammans med mina kollegor, berättar Nina vidare.

Nu när det har gått en tid efter kursen, blickar hon tillbaka på de tre dagarna med glädje:
– Kursupplägget var riktigt bra, eftersom teori varvades med diskussion i grupper. Kursledaren, Ulf Lesley, var proffsig och gruppen lagom stor. Det var givande att alla kom från olika typer av verksamheter.

– Det gav jättemycket att få byta erfarenheter med varandra och att få med sig lärdomar från andras verklighet, konstaterar hon.

– Mest nytta har jag nog fått av insikten om att man ska informera medarbetarna i deras flöde, där de finns. Tidigare bestämde vi att vi informerar på ett visst sätt, nuförtiden finns det så mycket information att den måste finnas där mottagarna läser och hämtar information.

Nytta på jobbet
– I vår verksamhet finns det många olika yrkesgrupper. Vissa sitter inne vid skrivbordet, andra är ute och tar prover i naturen och en del kör bil hela dagarna. De kommer inte åt intranätet så naturligt.

– Nu kan jag lägga upp en plan och i stället för att vi bara lägger ut text på intranätet så kan cheferna exempelvis få verktyg genom ett mejl, så att de kan ta upp och ta upp vissa eller specifika punkter på arbetsplatsträffarna.

Nina Larsdotter känner att hon verkligen fick med sig kunskap som hon har nytta av i arbetet:
– Mina förväntningar på kursen var att få med mig något som jag kunde jobba vidare med hemma och det fick jag verkligen, avslutar hon.

Läs mer om Interkommunikation - baskurs här