Snart har de sina 7,5 högskolepoäng - kursen är klar!

2019-02-20 Lotta Eriksson

– Vi vill ha mer! Det deklarerade flera av kursdeltagarna när premiäromgången av Introduktion till Säkerhetsvetenskap 7,5 hp avslutades med bubbel, onsdagen den 13 februari.

Det var ett nöjt och belåtet gäng som efter sin sista fysiska kursdag fick sina kursintyg och ett glas bubbel. Nu stundar bara den sista hemuppgiften. När alla hemuppgifter är godkända blir de formellt klara med högskolekursen och får därmed sina 7,5 högskolepoäng registrerade av Lunds universitet.

– Den här kursen behövs verkligen. Det var en introduktion och nu vill vi ha en fortsättning, summerade deltagarna under avslutningen.

Nästa kurs startar redan den 13 mars och består av sex fysiska kursdagar och flera inläsnings- och hemuppgifter. Under kursen behandlas bland annat följande ämnen:

• Principerna för ett systematiskt säkerhetsarbete
  • Mellanmänskliga relationer
  • Säkerhetskultur och dess relation till säkerhet
  • Händelsehantering ur ett strategiskt kommunikationsperspektiv
  • Beslutsfattande under osäkerhet
  • Grundläggande underrättelseanalys

– De flesta ämnena är ju rätt kända för oss som säkerhetschefer. Däremot är det litet ovant att hänvisa till forskningen och att bryta ner frågorna på nya nivåer för att förstå bakgrunden. Det är både nyttigt och utvecklande, konstaterade Stefan Elm, en av kursdeltagarna, i en tidigare artikel.

Föreläsare är experter och forskare inom respektive område från Lunds universitet, bland annat Åsa Ek, Kristoffer Holm, Åsa Thelander, Mats Heide, Christian Uhr och Jonas Borell, som är samordnare för kursen och handledare. Han är även biträdande universitetslektor vid Lunds universitetet.

Läs också vad Magnus och Stefan tyckte om kursen här

Läs mer om kursen och säkra din plats här