Ryska nättroll på Säkerhetsgalan

2018-02-06 Lotta Eriksson

Säkerhetsgalan firar 10-årsjubileum och i dagarna går inbjudan ut både som postalt utskick och som bilaga i tidningen Aktuell Säkerhet. Säkerhetsgalan genomförs i år torsdagen den 15 mars på Hotel At Six och på Vasateatern i Stockholm.

Föreläsningarna inleds klockan 13.00 och avslutas omkring klockan 18.00 då det blir en rask promenad till Vasatatern, där kvällens begivenheter tar vid.

Årets gala bjuder bland annat på föreläsning av Leif GW Persson, som summerar de tio gångna årens brottsutveckling i Sverige. Dessutom kommer Jessikka Aro från Yle och berättar dels om sitt avslöjande reportage om de ryska trollfabrikerna som fabricerar fake news och dels om sin personliga resa, som sedan reportagen publicerats bestått av en stor mängd förtal och hot.

Det blir också ett branschsvep kring hur digitaliseringen påverkar samhället allmänt och säkerhetsbranschen i synnerhet. Programpunkten inleds med en betraktelse av internetgurun Joakim Jardenberg.

På kvällen delas det åtråvärda och prestigefulla priset Årets Säkerhetsprofil ut. Juryn har nyligen haft möte och utsett tre finalister. Dessa kommer successivt att offentliggöras kommande veckor, både här och på Aktuell Säkerhets hemsida. Vem den slutliga vinnaren är får vi se den 15 mars på Vasateatern, där vi också äter gott och nätverkar med varandra och andra!

Så vila inte på hanen; boka din plats på Säkerhetsgalan nu - och här!