Magnus Ranstorp: “Min far var regelbundet utsatt för mordhot och mordförsök. Således blev jag intresserad av familjens säkerhet.”

2015-03-24 Daniel Kjellsson

Utmärkelsen Årets Säkerhetsprofil delas ut av Företagsuniversitetet och tidningen Aktuell Säkerhet. Utmärkelsen går till en person med ett hängivet intresse för säkerhetsfrågor och som med stort engagemang och gedigen kunskap verkar inom säkerhetsbranschen.

Få säkerhetsområden är idag så relevanta som terrorism – och Sveriges främste expert på global terrorism heter Magnus Ranstorp. Magnus har ägnat drygt 25 år åt att studera terrorgrupper, från IRA i Nordirland till palestinska Hamas och libanesiska Hizbollah.

Sedan 2005 är Magnus forskningschef vid Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier vid Försvarshögskolan. Han leder även EUs formella expertgrupp Radicalisation Awareness Network, om Syrienkrigare, och är ordförande för den danska expertgruppen som arbetar på en plan för att motverka våldsbejakande extremism.

magnus-ranstorp

Magnus Ranstorp.

Magnus, ursprungligen, hur väcks ett intresse för ämnesområdet säkerhet?

– I mitt fall började mitt säkerhetsmedvetande redan vid 5-års ålder. Som socialchef var min far regelbundet utsatt för mordhot och mordförsök mot hela familjen vilket ibland resulterade i polisskydd. Ibland stoppades gärningsmännen i polisavspärrningar. Jag lärde mig tidigt vikten av goda operativa säkerhetsrutiner i hemmet! Den säkerhetsmedvetenheten har jag burit med mig genom livet då jag genomfört många fältintervjuer med terrorister och identifierat underrättelsetjänster som försökt hålla koll på mig.

Vad är grunden till ett framgångsrikt säkerhetsarbete?

– Att arbeta lugnt och metodiskt genom många olika sensorer och nätverk samtidigt som man upprätthåller förmågan att ”tänka utanför boxen” med ett ”red-team-perspektiv” (angripare). Att arbeta simultant på alla fronter samtidigt ger synergier och gör skillnad. Den gamla goda devisen: ”Think global, act local” är ett ypperligt riktmärke.

God intern förankring nämns ofta som en framgångsfaktor. Hur lyckas man nå det?

– Den grundläggande faktorn är förmågan att koppla ihop hot och planering. Att upptäcka och utvärdera hot så snabbt som möjligt för att utan tidsförlust omsätta detta i praktiska skyddsåtgärder. Därför är det viktigt att säkerhetschefer har direkt kontakt med ledning och vd och inte sitter två våningar under i verksamheten. Därtill måste man ha exceptionellt god kommunikationsförmåga kring vilka säkerhetshot man måste prioritera och varför.

Hur har allmänhetens syn på säkerhetsarbete förändrats under din karriär?

– Det har varit en berg-och-dalbana, då all sorts terrordåd passerat i revy under två årtionden. Den största förändringen har varit globalisering och Internet som komprimerat världshändelser. Elfte september ändrades allt för alla. Vad som händer i omvärlden speglas omedelbart i vår vardag på minuter. Vad som är absolut avgörande är hur vi konkret filtrerar vad som är viktigt eller inte. Det behövs verkliga proffs till det.

Har du en uppenbar höjdpunkt hittills i karriären? I så fall, vilken och varför?

– Hela min karriär har varit en resa med oväntade höjdpunkter. Allt ifrån skapandet av hemliga förhandlingskanaler mellan libanesiska Hizbollah och Israel; som CNN:s expertkommentator; då jag vittnade i 11 septemberkommissionen; min roll inom EU:s Radicalisation Awareness Network om Syrienkrigare; min roll som Köpenhamns ordförande i arbetsgrupp om förebyggande av Syrienkrigare och många fler liknande händelser. Jag tror Jan Guillou hade blivit avundsjuk, detta är inte den fiktiva världen utan verklighet. Mer kan jag inte – av sekretesskäl – berätta.

Generellt sett, hur tror du att säkerhetsarbete kommer att utvecklas de närmsta åren?

– Jag tror att den teknologiska utvecklingen kommer att bli en enorm fördel för säkerhetsarbetet när det gäller övervakning och riskbedömningar. Men det skapar också enorma sårbarheter. Vilken öppen information finns imorgon om företag, dess ledning och potentiella sårbarheter? Hur sårbar är faktiskt informationssamhället? Det gäller att kombinera säkerhetsarbetet genom de senaste teknologiska lösningarna – med väl genomarbetade riskbedömningar. Har man inte koll på tekniken ligger man säkerhetsmässigt långt efter.

Läs mer om Säkerhetsgalan – och anmäl dig – här.