Ida Texell fick Qnetpriset

2018-11-24 Lotta Eriksson

Den 23 november arrangerades Qnetdagen för femte året i rad. Det är ett öppet evenemang, alltså inte bara för medlemmar, och över 100 personer fanns å plats i Musiksalen på Norra Latin. Efter en rad spännande föreläsningar och samtal var det dags att presentera årets vinnare av Qnetpriset. Det blev Ida Texell, förbundsdirektör och räddningschef på Brandkåren i Attunda, som fick ta emot utmärkelsen (till vänster på bilden).

Juryns motivering löd:

"Med basen i Räddningstjänsten Attunda tar Ida Texell kliven långt utanför de traditionella ramarna. Hon engagerar och attraherar olika målgrupper, allt från medborgaren i tv-soffan som hon ger handfasta råd kring brandsäkerhet till beslutsfattare kring ett hållbart samhälle. Ständigt närvarande i sociala medier, aktiv i olika debatter bygger hon bilden av en modern räddningstjänst för alla. Hon arbetar aktivt med normkritiska frågor och värdebaserat ledarskap där mod, omtanke och handlingskraft är ledorden. Dessutom är hon grundare av det kvinnliga karriärnätverket Magma som samlar kvinnliga ledare inom svensk räddningstjänst och krisberedskap. 2015 utsågs Ida till årets ledare av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, och har varit topplacerad på framtidens kvinnliga ledare flera år i rad."

De två andra nominerade var Lotta Eriksson från Företagsuniversitetet och Li Jansson, chef för Säkerhetsföretagen.

Under Qnetdagen,som hade fokus på makt, medverkade Johannes Johansson, vd för Axel Group, Cissi Wallin, journalist, skådespelerska och mediaprofil, Magnus Helgesson, entreprenör och föreläsare samt Karin Wanngård, oppositionsborgarråd i Stockholm.

Konferensen avslutades med ett panelsamtal om medias makt. I samtalet deltog Jenny Persson, chefredaktör för Aktuell Säkerhet, Johanne Hildebrandt, journalist och författare, Ann Törnkvist, journalist och författare, samt Cissi Wallin och Karin Wanngård.

Läs mer här:

Ida Texell vann Qnetpriset