Lotta nominerad till Qnetpriset

2018-11-18 Lotta Eriksson

Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsutbildningarna på Företagsuniversitetet är en av tre nominerade till Qnetpriset, som delas ut på Qnetdagen, fredagen den 23 november.

Qnetpriset delas ut en gång om året, sedan fem år tillbaka. Syftet med priset är att synliggöra kvinnor som är verksamma i säkerhetsbranschen och som antingen har gjort något särskilt under året eller ett arbete som Qnet vill uppmärksamma.

I år är Företagsuniversitetets Lotta Eriksson en av tre nominerade. De två övriga är Li Jansson från branschföreningen Säkerhetsföretagen och och Ida Texell från Attunda Räddningstjänst.

Lottas nominering lyder: "Lotta Eriksson har under sina många år inom säkerhetsbranschen (polisen, mediahus och nu Företagsuniversitetet) alltid på ett positivt, nyfiket och energiskt sätt såväl i ord som handling, både bevakat, intervjuat och skrivit om säkerhet och branschen som helhet.

Lottas engagemang för möjligheterna att alla ska kunna fortbilda sig inom säkerhetsområdet och hennes känsla för vad som alltid är aktuellt, gör att kurser såväl som konferenser som Lotta utvecklar och genomför inom säkerhetsbranschen alltid är i absolut högsta klass. Dessutom har Lotta ett starkt engagemang för ledarskapsutveckling vilket inneburit flera samarbeten med tidningen Chef där Lotta lyft frågor som rör kvinnligt ledarskap och morgondagens talanger.

Lotta var engagerad i Qnet styrelse under några år, vilket banade vägen för ökad medvetenhet och mediapublicering för Qnets verksamhet. Lotta är en förebild som gärna verkar bakom kulisserna och alltid har en positiv syn på lösningar."

I Li Janssons nominering belyser Qnet bland annat att hon med självklarhet tagit plats som företrädare för säkerhetsbranschen, företrädesvis bevakningsdelen.I Ida Texells nominering framkommer det bland annat att hon engagerar och attraherar olika målgrupper, allt från medborgaren i tv-soffan som hon ger handfasta råd kring brandsäkerhet till beslutsfattare kring ett hållbart samhälle.

Vem som tar hem Qnetpriset avslöjas på Qnetdagen, fredagen den 23 november, som genomförs från klockan 12.00 i Musiksalen på City Conference Centre (Norra Latin) i Stockholm.

– Det är oerhört glädjande att intresset för Qnet-priset ökar för varje år. Vi har i år valt att kommunicera de nominerade och inte bara den slutliga vinnaren av priset. Det är tyvärr fortfarande så att kvinnor inte syns i vår bransch i den omfattning som de borde och vi i Qnet vill därför bidra med att synliggöra dessa tre fantastiska kvinnors arbete, säger Qnets ordförande Lotta Salomonsson i ett pressmeddelande.

– Det är en ära att vara nominerad och motiveringen är otroligt fin, jag känner mig förstås djupt hedrad, kommenterar Lotta Eriksson. Hon har tidigare bland annat arbetat som kommunikatör på Stockholmspolisen och chefredaktör för tidningen Sambandet i många år och varit chefredaktör för Aktuell Säkerhet i tre år och för Skydd & Säkerhet i fem år.

Tidigare har följande kvinnor fått Qnetpriset:

2017: Leila Baksi

2016: Monica Hallin

2015: Lotta Thyni

2014: Anna Samryd

2013: Malin Nelsäter

Qnet är ett nätverk för kvinnor på ledande befattningar i säkerhetsbranschen men flera aktiviteter är öppna för alla intresserade, som Qnetdagen! Läs mer här: Qnetdagen