Hans och Hans drar igång kriskommunikationskurs

2016-06-20 Lotta Eriksson

Vad har hänt? Hur många är drabbade? Varför blev det så här? Vad gör vi nu? Det är några av de frågor man bör ställa sig när journalisten ringer. Förståelse för medias drivkrafter när drevet går och praktiska verktyg är några av ingredienserna i Företagsuniversitetets nya kurs ”Kriskommunikation och medieträning”, som går den 29 och 30 september.

I höst går flera nya kurser igång på Företagsuniversitetet och en av dem är Kriskommunikation och medieträning. Kursledare är de mångårigt erfarna Hans Uhrus och Hans Makander.
– Det ska bli jättekul att dra igång den här kursen, eftersom vi båda två har jobbat operativt i många år och själva ställts inför en massa oförutsägbara situationer. Nu ska vi få förmedla den kunskapen till andra, kommenterar de.

"Kunskap ger handlingskraft"
Den två dagar långa kursen "Kriskommunikation och medieträning" vänder sig till alla som arbetar med kommunikation och andra som behöver förstå eller ska kunna hantera olika typer av kriser och ha kontakt med journalister.
– Det är viktigt att ha förståelse för varför det blir en kris, hur den utvecklas och hur man ska agera och det absolut viktigaste är att man är handlingskraftig, förklarar Hans Uhrus.
– Därför kommer vi att lära ut hur man identifierar när det faktiskt är eller kan bli en kris. Ju tidigare man uppmärksammar risken, desto bättre hanterar man situationen. Det handlar litet om att man ska lära sig tänka som en journalist och genom proaktivt arbete se till att vara väl förberedd för varje krissituation.

Planering och talesperson
En annan viktig ingrediens i den nya kursen är att lära sig ta fram en kriskommunikationsplan och en utpekad talesperson.
– Dessutom är det viktigt att utbilda övriga organisationen och öva kontinuerligt så att alla blir bättre på att fånga upp det som kan bli en kris. Man måste också få företagsledningen att vara involverad och förstå vikten av god kriskommunikation, poängterar Hans Makander.

Under kursen utlovas det både teori och praktiska övningar;
– Vi kommer bland annat att göra praktiska övningar där vi jobbar med ett känt varumärke, så att deltagarna får lära sig att jobba med Q & A, alltså frågor och svar, och att kunna formulera budskap och möta journalister, berättar Hans Uhrus och Hans Makander.
De lovar också att dela med sig av en rad goda och sämre exempel på kriskommunikation, eftersom man kan lära sig av erfarenheter som andra har dragit.
– Vi samlar dagligen på oss exempel, berättar Hans Makander – vilket får borga för att det alltid är aktuella och relevanta exempel som presenteras.

Och vilka är då Hans och Hans?

Hans och Hans

Hans Makander (t.v.) arbetade på Manpower Group med PR och som informationschef i 17 år och ligger bland annat bakom ”Nisse från Manpower” och Manpower Worklife, Sveriges största arbetslivspanel. Tidigare har han varit marknadschef på SJ, bland annat i samband med lanseringen av X2000. Han har också arbetat som banktjänsteman.

Hans Uhrus (t.h.) har en bakgrund i finansbranschen, där han både varit aktie- och optionsmäklare, och från bemanningsbranschen. Han har varit informationschef på Proffice i elva år, projektledare för Proffices börsintroduktion, varit vd för ett bemanningsföretag och kommunikationschef på fler arbetsplatser. Han arbetar i dag både strategiskt och operativt med kriskommunikation och medierelationer.

Tillsammans har de konsultbolaget Kominstitutet. De håller också kursen ”Kriskommunikation för HR” hos oss på Företagsuniversitetet.

Läs mer om den nya kursen Kriskommunikation och medieträning