Från Grand Hôtel till Förvaltningsrätten - möt Per Löndahl

2023-01-26 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. I det här avsnittet möter vi Per Löndahl som är service- och säkerhetschef på Förvaltningsrätten i Stockholm, en av Europas största domstolar.

Peristudio2

Per Löndahl brinner för säkerhet, älskar att arbeta med människor och att utveckla verksamhet. Efter några år i hotellvärlden, som säkerhetschef på Grand Hôtel, återvände han för två år sedan till domstolsvärlden och blev service- och säkerhetschef på Förvaltningsrätten i Stockholm, en av Europas största domstolar, både i antal mål (42 000 om året) och antalet medarbetare.

Per är yrkesofficer i botten, har arbetat som butikschef och på olika positioner inom kriminalvården i många år. Det första formella säkerhetschefsjobbet fick han 2012 då han blev service- och säkerhetschef på Kammarrätten. Tre år senare blev han säkerhetschef på Grand Hôtel och beskriver det som en ”fin och komplex verksamhet med mycket hårt arbete bakom kulisserna”.

Per tycker att moderna säkerhetsorganisationer ska vara transparenta och framåtlutade. Det viktigaste för säkerhetschefer är att kunna göra bra analyser för att jobba konsultativt och rådgivande - och därmed vara ett bra stöd i verksamheten.

Han har även - tillsammans med Sara Goodman på Securitas - startat Sekura, en organisation som ska stötta andra organisationer i arbetet mot prostitution. Enligt hans sätt att se är prostitution och människohandel en av de svartaste sidorna av mänskligheten.

Podden Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet och finns där poddar finns, som Spotify, Apple podcasts och Podbean.