Årets Säkerhetsprofil: Nominerad nr 3

2018-02-23 Lotta Eriksson

Den tredje och sista personen som har chansen att bli utsedd till Årets Säkerhetsprofil 2018 är Kristoffer Örstadius.

Kristoffer Örstadius arbetar sedan nio år tillbaka som journalist på Dagens Nyheter. Han har under de senaste åren publicerat flera avslöjanden som bygger på en kombination av grävande journalistik och analyser av data. 2015 fick han Stora Journalistpriset för flera reportage där han enligt motiveringen använt programmering "på ett förnyande och för journalistiken inspirerande sätt".

2013 avslöjade Kristoffer Örstadius bland annat att 123 personer kom in på lärarutbildningen med ett resultat på högskoleprovet om 0,1. Han belönades med Guldspaden av Föreningen Grävande Journalister för sitt arbete.

Kristoffer Örstadius blev tillsammans med kollegan Mikael Holmström nominerad till Stora journalistpriset 2017 i kategorin Årets avslöjande för sina artiklar om IT-skandalen på Transportstyrelsen.

Juryns motivering till att han nu nominerats till Årets Säkerhetsprofil lyder:
"Kristoffer Örstadius satte, som undersökande och prisbelönt journalist på DN, ljuset på och avslöjade 2017 års stora svenska säkerhetsskandal inom Transportstyrelsen och andra myndigheter. Han har med stort engagemang, envishet, nyfikenhet och vass penna visat oss på tydliga brister i de svenska myndigheternas informationssäkerhet och därmed förhoppningsvis skapat jordmån för ett bättre framtida säkerhetsarbete och framför allt en höjd riskmedvetenhet i alla led."

Missa inte prisutdelningen på Säkerhetsgalan den 15 mars, då det avslöjas vem av de tre nominerade - Christina Boman, Jonas Lejon och Kristoffer Örstadius - som kammar hem titeln Årets Säkerhetsprofil 2018. Boka er plats på Säkerhetsgalan här och nu!