Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

"Förståelse för HR-rollen och nätverket är det viktigaste"

2022-05-03 Marlene Berglund

Diplomerad HR-koordinator (tidigare Diplomerad HR-assistent) har länge varit en av Företagsuniversitetets mest populära utbildningar. Många hundra har diplomerats sedan utbildningen genomfördes första gången 2011. Utbildningen har naturligtvis utvecklats i takt med att rollen och behoven har förändrats men målet att erbjuda en bred och gedigen grundläggande HR-utbildning i tiden är detsamma. Vi har pratat med Gunilla Andersson som är HR-chef på biotechbolaget BioArctic och har varit med och utvecklat utbildningen under många år.

_04A6236
Vad brukar deltagarna tycka är mest givande med utbildningen?

-  De brukar säga förståelsen för rollen som HR-assistent, att få nosa på många olika viktiga områden och de seniora kursledarnas kunskaper och erfarenhet. Och så nätverket förstås! Många av de nätverk som har uppstått i utbildningen lever kvar länge och deltagarna hjälper och stöttar varandra långt efter utbildningens slut.

-  För att lyckas i rollen som HR-koordinator är det är viktigt att ha kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Man behöver ha god självkännedom eftersom man måste känna sig själv för att förstå andra och hur man påverkar personer i sin omgivning. Sen är det viktigt att ha integritet, att kunna skilja på att vara personlig och att vara privat, att ha en professionell identitet och en moralisk kompass.

Vilka är de viktigaste kunskaperna man behöver ha inom HR idag?

-  Arbetsrätt och arbetsmiljö är basen i allt HR-arbete. Man behöver förstå hur man skapar ett hållbart medarbetarskap och en god social och organisatorisk arbetsmiljö. Men även digitalisering är viktigt idag, man bör ha förståelse för de möjligheter och förändrade arbetssätt den skapar. Och så rekrytering förstås. Det är en av de mest strategiska processerna man har i företagen och man lägger ner enorma summor på det. Och misslyckade rekryteringar kostar ännu mer.

asli kirazoglu3

Asli Kavak är HR-ansvarig på Internet Global Services Sweden AB och har gått tre långa HR-utbildningar på Företagsuniversitetet: Diplomerad HR-koordinatorHR Business Partner - diplomutbildning och HR-chefsutbildningen.

- Jag är jättenöjd med allt men det allra bästa var nog kursledarna. Att få möjlighet att lära sig av de allra bästa och ta del av deras kunskaper och praktiska erfarenhet har varit fantastiskt. Jag tyckte också att utbildningen var väl genomtänkt och att det fanns en tydlig röd tråd. Kunskaper om de olika ämnesområden bygger på varandra och skapar en helhet.

- Jag tyckte också mycket om att vi fick öva så mycket praktiskt, att testa de nya kunskaperna redan under kursens gång, och sedan kunna implementera dem på hemmaplan direkt efter kursen.

- Det var också värdefullt att få utbyta erfarenheter med andra som jobbar med HR i olika branscher, inom både privat näringsliv och offentlig sektor. Spännande och givande att få olika perspektiv på HR-frågorna och lära av varandra.

Laila_Backlund

Laila Backlund på Stureplans Resor Online gick utbildningen 2019 och säger så här:

- Det är en fantastiskt givande utbildning med en bra mix av föreläsningar, praktiska övningar och roliga utmaningar. Vi jobbade med spännande verklighetsnära case från det dagliga HR-arbetet. Kursledarna var kunniga, erfarna och proffsiga och gav oss riktigt inspirerande dagar. Dessutom hade vi ett bra samarbete i studiegruppen; vi delade erfarenheter, nyheter och tips med varandra och fick många glada stunder ihop både under kursdagarna och däremellan.