Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Grönare och smartare investeringar med den nya hållbarhetsrapporteringen

2024-03-27 Marlene Berglund

Åsa Stenborg är hållbarhetsexpert och kursledare för Företagsuniversitetets nya ”Hållbarhetschef – diplomutbildning”. Här har hon skrivit om de nya kraven på företagens hållbarhetsarbete.

EUs nya reglering CSRD/ESRS ställer nya krav på att företag ska rapportera om sitt hållbarhetsarbete. Det handlar om att ge finanssektorn tillgång till företagens hållbarhetsprestanda, så att investeringar kan bli grönare och mer socialt smarta. En rimlig jämförelse är finansrapporteringen. Precis som vi berättar om styrning, resultat och ekonomisk hälsa för en verksamhet på ett logiskt sätt, med mätbara utfall och mål, så ska vi berätta om hållbarhetsarbetet på samma sätt. Det handlar om att beskriva sin berättelse med trovärdighet, sätta sin röda tråd.

Sätt mål, mät och följ upp hållbarhetsarbetet

Den organisation som har gjort sina analyser, har en ledning som förstår och är engagerad och som sätter mål, mäter och följer upp sitt hållbarhetsarbete har lätt att göra sin rapportering. Det kommer bli mer jobb för de som inte organiserat sitt hållbarhetsarbete eller som placerat miljö och sociala frågor på sidan om i ett ledningssystem utan integration mot verksamheten eller affären. För dem är det hög tid att göra analyser och höja kompetensen under 2024, så att rapporten iallafall kan beskriva starten på ett strukturerat arbete.

Berätta en ärlig historia om ert arbete

Det är värt att betona; De nya kraven handlar inte om att vara klara med allt, utom att berätta en ärlig och rimlig historia. De bolag, och kommunikationskonsulter, som putsar rapportinnehåll till svindlande overklighet gör både företaget och samhället en otjänst. De utmaningar som hållbarhetsfrågan omfattar, som klimatomställning eller arbetsförhållanden i svindlande leverantörsled, är så pass stora och komplexa att samarbete och ödmjukhet är det smarta valet både för företaget och för samhället. I strukturförändring som lansering av ny teknik eller förändring av konsumtionsmönster, tjänar företag på att samarbeta i stället för att konkurrera. Det är först med gemensam kraft som omställningen är möjlig. Ofta handlar det också om att involvera flera sektorer som myndigheter, universitet och starka kundgrupper. Orealistiskt glansiga årsrapporter kan bli en gyllene bur som motverkar samtal och samarbeten.

Ta det lugnt, det är inte så svårt!

Om kraven på rapportering känns obehagliga - tag det lugnt. Det är inte så svårt som konsulterna får det att låta. Alla företag som tror att de inte jobbar med hållbarhet, gör det. De har bara inte samlat in frågorna och satt hållbarhetstiteln på dem. Människorna bakom CSRD/ESRS är kloka personer (möjligen med en alltför utvecklad fetisch för förkortningar) som vill förklara sitt innehåll. Det är fullt möjligt att navigera både de nya kraven och samla ihop sin hållbarhetsagenda helt själv. Men det måste prioriteras både med uppmärksamhet och resurser, annars blir det inte en trovärdig historia.

I höst har Företagsuniversitetets utbildning ”Hållbarhetschef – diplomutbildning” premiär. Där har vi samlat de vassaste experterna som delar med sig av den senaste kunskapen och visar hur du kan tillämpa den i din verksamhet.

Läs mer om utbildningen här: Diplomerad Hållbarhetschef