Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

TISDAG och kriser

2016-05-03 Lillemor Karlsson

Så kom den där dagen som man inte trott skulle komma. Dagen då jag förstod att företaget skulle flytta huvudkontoret från Malmö till Stockholm då integrationen i PostNord AB skulle verkställas fullt ut. Jag kunde redan förutspå att många av oss i ledningsgruppen skulle bli drabbade av förändringen och jag tyckte många gånger att yrket ställdes på sin spets när jag hade info långt i förväg utan att kunna agera på den. Jag kunde också se att min lojalitet och integritet skulle ställas på sin spets, att gå runt bland dessa kollegor och vara som vanligt när man visste vad som skulle komma och att låta bli att komma i egna kristankar och tills beskedet var officiellt.  När beskedet kom var det en lättnad på sätt och vis men ändå skulle jag ju fortsätta stötta ledningen och beslut som  de fattat.

Åtta personer erbjöds att flytta med till huvudstaden men tackade nej.

En av svårigheterna i vårt jobb, liksom för övriga ledningspersoner, är att agera opersonligt och med företagets bästa för ögonen i alla situationer. I vissa fall finns dubbla eller t.o.m trippla lojaliteter ( som i mitt fall mot mig själv, företaget och även mot den relativt nytillträdda VD jag supporterar).

I denna kris, precis som i andra jag gått igenom privat, har jag ställt mig frågan: Är det något jag kan påverka och i så fall vad?  Svaret på detta har blivit att jag själv väljer hur jag skall låta krisen påverka mitt fortsatta välmående utan att undantrycka sorg, ilska och uppgivenhet som också måste få pysa ut. 

Jag har också lärt mig att det finns något inom psykologin och kriser som man kallar"Kasam" (känslan av sammanhang) som är myntat av Aron Antonovski och hänvisar till begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Har man mycket av denna förmåga (eller lär sig) så kommer man ur kriser på ett bättre sätt. Det är ett klokt resonemang bakom teorin som jag personligen tror kan vara värdefullt att ha med sig den dagen enkris uppstår.

Vår krisledning inom företaget är väl rustade i de fall en oplanerad kris inträffar. Planen bygger på samma beståndsdelar som för personliga reaktioner - KASAM - känslan av sammanghang.  Begriplighet - att förstå vad som hänt och omfattningen den kan komma att få. Hanterbarhet - vad kan vi göra i krisen, en plan för vem som skall informeras, hur och när och av vem. Meningsfullhet - insikten om att vår hantering av krisen är av betydelse.  Läs mer om teorin: https://lattattlara.com/klinisk-psykologi/kasam/ 

Så med andra ord tänker jag nu leta nya utmaningar i yrkeslivet, med enormt mycket kunskap i bagaget. 

I morgon skriver jag lite om projektledning.  Vi hörs då:)