Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Skriva för kundtjänst

– ta hand om din kund via chatt och mejl

  • Kommunicera kort men trevligt i mejl, sms och chatt
  • Bli proffs på att möta synpunkter i skrift
  • Hitta rätt ton och tilltal
Skriva för kundtjänst

Bygg goda kundrelationer i chatt och mejl

Du kanske har fått frågan eller synpunkten många gånger förut och behöver hitta nya sätt att besvara den? Här får du verktygen så att du kan visa engagemang och empati när du får såväl gamla som nya frågor från kunderna – oavsett om du kommunicerar via mejl, sms eller chatt-funktionen.

Kursen lär dig att besvara frågor, beklaga missförstånd och bemöta synpunkter på ett ännu proffsigare sätt. Du får också lära dig också hur du säkerställer att kunden blir nöjd med beskedet, att välja rätt ton och tilltal och att skriva korrekt svenska.

Dessutom får du insikt i hur du ska skriva det kunden vill veta, inte det du själv vill berätta.

Kursdagen kombinerar teori med många korta skrivövningar, analys och diskussion.

Program

Hantera och besvara vanliga ärenden

  • frågor
  • synpunkter
  • reklamationer
  • förtydliganden
  • hänvisning till mer information

Kundtjänstens fem ben

  • besvara frågor
  • beklaga missförstånd
  • bemöta synpunkter
  • belysa fördelar och fakta
  • bejaka kundkontakt

Skriv det kunden vill veta – inte det du vill berätta

  • relevant information
  • hur mycket orkar kunden läsa?
  • vad vill kunden läsa?
  • vad händer sedan – nästa steg

Göra – Veta – Känna

  • var tydlig med syftet
  • behöver kunden ge mer info, förtydliga, bekräfta?
  • vad behöver kunden veta?
  • hur ger du kunden en positiv känsla?

Ton och tilltal

  • visa engagemang och empati
  • använd positiva förstärkningsord
  • undvik styrande ord
  • avsluta med uppmaning

Checklista – undvik de vanligaste fallgroparna

  • för kort i tonen
  • opersonligt och oengagerat
  • för mycket information
  • för lite information – kunden måste skriva igen
  • fel svar – otydligt syfte

Fakta

Deltagare

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar i kundtjänst och som kommunicerar skriftligt med kunder via t.ex. mejl och chatt.

Mål

Målet är att ge dig de kunskaper som behövs för att

  • kommunicera kort, tydligt och trevligt med dina kunder via t.ex. mejl och chatt
  • kunna besvara frågor, beklaga missförstånd och bemöta synpunkter i skrift
  • välja rätt ton och tilltal, visa engagemang och empati för din kund
  • skriva korrekt svenska.

Metod

Kursen kombinerar teori med många korta skrivövningar, samt analys och diskussion av olika mejl- och chattkonversationer.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation samt i de fall kursen genomförs på plats i våra kurslokaler även luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Hotell

Utbildningen genomförs i Posthuset på Vasagatan 28 i Stockholm. För dig som kommer resande erbjuder vi specialpris på två fina hotell nära kurslokalen: Nordic Light Hotel: boka på nordiclighthotel.com och ange bokningskod "FUN-deltagare" eller Clarion Hotel Sign: ring 08-676 98 00 eller mejla till cl.sign@choice.se och uppge avtalsnummer CH2005318.

Kursledare

STOCKHOLM

Annika Ulltin

Annika Ulltin är utbildad kommunikatör med närmare 30 års erfarenhet av kommunikatörsyrket i flera olika roller. Hon har bland annat arbetat på Polishögskolan, Sveriges riksdag och nu som chef för kommunikationsenheten på Naturvårdsverket.

Annika har bred kunskap inom kommunikationsområdet och mångårig chefserfarenhet. Hon är van att hantera strategiskt komplexa kommunikationsutmaningar och har stor erfarenhet av bland annat redaktionellt arbete och textproduktion.