Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Ny som kommunikatör

– en praktisk utbildning för dig som jobbar med kommunikation

  • Lyckas i rollen som kommunikatör, både internt och externt
  • Skapa relationer med digitala kanaler, poddar och film
  • Väck intresset och skapa engagemang utifrån budskapet
Kommunikatörsutbildning

Gedigen grundkurs i kommunikationens alla delar

En framgångsrik kommunikatör måste strategiskt kunna planera och medverka i organisationens interna och externa kommunikation, använda digitala kanaler, producera proffsigt material för tryck och webb och ha goda medierelationer.

I kursen "Ny som kommunikatör" får du verktygen för just detta. Du får bland annat förståelse för kommunikatörens roll, den kreativa processen och hur målgruppsanalysen kan göras.

Du lär dig hur du sätter upp strategiska kommunikationsmål och når dem, får fördjupade kunskaper i presentationsteknik och i hur du känner igen och hanterar förtroendekriser genom en proffsig kriskommunikation. Dessutom får du finputsa dina kunskaper i både muntlig och skriftlig kommunikation och lära dig mer om hur du sätter upp kommunikationsprojekt. Du får också en crash course i hur man skapar podcasts och filmar med mobilen.

Efter kursen får du även tillgång till en virtuell coach som hjälper dig att sätta personliga mål och uppfylla dem - för att höja effekten av dina nyvunna kunskaper!

Program

Block 1

Kommunikatörens roll

  • vad är kommunikation?
  • vilket jobb ska kommunikationen göra?
  • mäta kommunikation

Kommunikationsplaneringens grunder

  • kommunikationsplanen och andra planer
  • vad ska vi tänka på – missar och fallgropar
  • kommunikationsmål
  • målgrupper – segmentering, avgränsning, analys
  • introduktion av individuell hemuppgift

Effektiv skriftlig kommunikation

  • anpassa till målgruppen
  • skriva intresseväckande, personligt, kortfattat och tydligt
  • disponera texten
  • metoder, exempel och skrivövningar

Effektiv internkommunikation

  • från megafon till verksamhetsstöd
  • kanaler för att engagera medarbetarna och stödja ledarna
  • interna kommunikationsplanen
  • mot framtiden – best practise och fallgropar

Block 2

Den kreativa processen

  • vad är kreativitet?
  • arbetsprocess för kommunikationsprojekt
  • målgruppsanalys och att skapa personas
  • praktiska övningar i kreativitet

Presentationsteknik och bra bilder

  • planera och förbereda presentationer – för mindre möten och större sammanhang
  • vinna åhörarnas förtroende
  • välja relevant innehåll och disponera framförandet
  • PowerPoint-bilder som bra visuellt stöd
  • praktisk träning med feedback

Kriskommunikation

  • krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • så undviker du förtroendekriser
  • när drevet går – praktisk krishantering
  • medielogik och mediedramaturgi – så hanterar du journalister
  • så använder du sociala mediers fulla potential
  • förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning och krisrutiner

Block 3

Introduktion för att starta podcasts

  • därför växer poddlyssnandet
  • ABC i poddstrategi
  • misstagen verksamheten MÅSTE undvika när ni kommunicerar med podcast
  • intervjuteknik för podcast
  • producera podden inhouse eller anlita ett produktionsbolag?

Introduktion till att filma med mobilen

  • berätta med rörlig bild
  • bildspråk och bild komposition
  • dramaturgi, ljud och ljus
  • grunderna i redigering
  • utrustning

Digital kommunikation

  • strategi och hantverk för webb och digital kommunikation
  • webbplatsens struktur, design och funktionalitet
  • optimera webbplatsen för sökmotorer
  • sociala medier i kommunikationsarbetet

Förankra kommunikation internt

  • skapa engagemang
  • genomföra kommunikationsprojekt
  • uppföljning och resultat

Presentation av hemuppgiften

Fakta

Tider

Dag 1 i varje block 10.00-17.00. följande dagar 09.00-16.00.

Deltagare

Medarbetare som arbetar med kommunikation och behöver bredda sina teoretiska och praktiska kunskaper, till exempel kommunikatörer, informatörer, marknadsassistenter och marknadskoordinatorer. Du kan ha arbetat ett tag och behöver uppfräschning eller fördjupning av dina kunskaper, alternativt vara relativt ny på kommunikationsavdelningen.

Mål

Målet är att ge kunskaper som behövs för att

  • planera och medverka i organisationens interna och externa kommunikation
  • skapa relevans och väcka intresse för ditt budskap både skriftligt och muntligt
  • använda webben, digitala kanaler, podd och film effektivt och framgångsrikt
  • bygga goda medierelationer
  • kunna förebygga och hantera kriser genom proffsig kriskommunikation

Individuell hemuppgift

Under kursen får du arbeta steg för steg med en egen hemuppgift. Du får planera en kommunikationsinsats på din arbetsplats och presentera detta skriftligt och muntligt och får personlig feedback.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Lotta Lutteman

Lotta Lutteman är kommunikationsstrateg på Polisen och har tidigare varit informationschef på Polismyndigheten i Stockholms län och på Miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Ulf Lesley

Ulf Lesley, CMO på Strikersoft, har arbetat i olika operativa och strategiska roller i nästan 25 år inom marknadsföring och kommunikation, med allt från internkommunikation och digitala medier till varumärkesutveckling, bl.a. som marknadskommunikationschef för Ericssons mobilsida.

Sofie Nylén

Sofie Nylén är utbildningskonsult med examen från Lärarhögskolan. Sofie är expert på skriftlig och muntlig kommunikation och har lång erfarenhet av kommunikations- träning på alla nivåer. Sofie brinner för pedagogik och är en stjärna på att lära ut och coacha genom positiv och konstruktiv feedback. Sofie får människor att växa och våga.

Hans Makander

Hans Makander har arbetat med kommunikationsfrågor på strategisk och taktisk nivå i drygt 25 år och har erfarenhet från såväl kommunal som statlig och privat verksamhet. Han har tidigare undervisat på Berghs School of Communication i tolv år. Senast kommer han från tjänsten som kommunikationschef på Manpowergroup där han bland annat byggde upp Manpower Worklife, Sveriges största arbetslivspanel.

Lars Carlén

Lars Carlén är podcastproducent och podcaststrateg på produktionsbolaget Tonträff. Han är fil. mag. i Medie- och kommunikationsvetenskap och producent för poddarna Värmländska smaker, Fjälltoppen, Stockholm Fotomaraton Podcast och Tonträff för konst. Han har skrivit för många tidningar, bland annat Finanstidningen, Internetworld och Du&Co och är därför van vid att intervjua och få ihop innehåll som skapar intresse. Han har även skrivit boken "Varumärket på Internet" och är medförfattare till "Bli en varumärkesbyggare". Lars utgångspunkt, både när han skriver och producerar poddar, är att använda journalistiska grepp.

Helene Åberg

Helene Åberg är bildproducent, redigerare och produktionsledare på TV. Hon har jobbat med de flesta genrer inom TV-produktion, allt från musikunderhållning till nyheter, med både direktsändningar och förinspelade program.

Sara Öhman

Sara Öhman är specialist på digital marknadsföring med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon har arbetat bland annat som Brand Activation Manager på Sportamore och Digital Marketer på Zaark.

Ulf Larsson

Ulf Larsson har lång erfarenhet av att utveckla organisationer, team och medarbetare inom sälj- & kundservice. Han arbetar med affärsutveckling både i svenska och internationella organisationer samt med individuell coachning/mentorskap för ledare och medarbetare. Några av de verktyg som han använder inom coachning är Beteende-, Drivkrafts- och EQ-analyser.