Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

”Sålla, tolka och prioritera - viktigast för kommunikatörer”

– Kommunikation handlar om att nå ut till människor, få genomslag med det man vill uppnå och se effekten, summerar Lotta Lutteman, kommunikationsstrateg inom Polisen, polisområde City i Stockholm.

Hon har arbetat med kommunikation i 25 år och sett trender komma och gå, även om målet att få ut sitt budskap är detsamma.
– När jag halkade in på kommunikationsområdet hette det information och var ett envägssätt att nå ut. Nu jobbar vi ju med dialog på ett helt annat sätt, konstaterar Lotta Lutteman.

– Kommunikation betyder ”göra gemensamt”. Det gäller både internt, så att man vet var organisationen, verksamheten eller företaget vill åstadkomma – men också externt, för att sälja in något. Det behöver inte vara en produkt utan snarare ett budskap.

– Vi har gått från att vara en verksamhetsmegafon till att bli en form av ’verksamhetsanalytiker’. Dagens kommunikatör måste därför kunna lyssna mer än att bara vara duktig på att skriva, summerar hon.

Lyhörd och tuff

Lotta Lutteman

Enligt Lotta Lutteman måste en proffsig kommunikatör anno 2017 vara väldigt lyhörd men också litet ”tuff” och kunna fungera som en tydlig rådgivare i organisationen.
– För att kunna vara det krävs det att man har god omvärldsbevakning och gör regelbundna trendspaningar, så att man vet vilka kanaler som är heta och vad som lockar folk, poängterar hon.

– Som jag ser det är kommunikatörens enskilt viktigaste uppdrag att sålla, tolka och prioritera för att nå igenom mediebruset som vi har i dag.

Kännedom om alla kanaler

Hon tror inte att rollen kommer att förändras så mycket på sikt, utan framhåller att mediebruset snarare kommer att öka kontinuerligt.
– Det kommer nya plattformar hela tiden och de är föränderliga, framför allt för ungdomarna. Vi äldre ligger efter och när vi väl är i kapp så är plattformen inte intressant längre.

– Då har det kommit nya sätt att kommunicera, förklarar hon - och tar Facebook som exempel, en plattform som nu används av den äldre generationen medan de yngre redan lämnat både Facebook och Instagram till fördel för Snapchat.

– Den här förskjutningen gör att det blir ännu viktigare att träffa rätt i vår kommunikation. Det kan vi bara göra om vi planerar vår kommunikation, känner de rätta vägarna och kan målgrupperna, betonar Lotta Lutteman.

– I botten innebär det att man också måste vara noga med sin organisations kärnvärden och veta vad verksamheten står för. En sådan förankring skapar trovärdighet både inåt och utåt.
– Kommunikatörer måste både i dag och i morgon fortsätta att vara nyfikna, inlyssnande och fungera som ’djävulens advokat’. Framför allt måste vi vara intresserade av det vi kommunicerar.

Polisen en kommunikativ utmaning

Hennes egen största kommunikativa utmaning pågår just nu, den gigantiska förändringsresa som polisen gör och har gjort de senaste åren.
– Att få alla att dra åt samma håll samtidigt som mycket inte är färdigt är en utmaning, konstaterar hon.

– Det finns en god tanke, men man ser inte slutresultatet än, och där vi befinner oss just nu är det mycket som inte fungerar så som det är tänkt. Här är det uthållighet som gäller i kommunikationsarbetet. Det är ett arbete vi hållit på med i snart fem år, två år före ombildningen och snart tre år efter.

Utbildar kommunikatörer

Lotta Lutteman är, parallellt med sitt arbete, kursledare i Kommunikatörsutbildningen hos Företagsuniversitetet.
– Det är supergivande, eftersom man träffar så många kursdeltagare. Vi lär oss massor av varandra och får ta del av varandras trendspaningar. Det bästa sättet att komma ihåg kunskaper är faktiskt att lära ut till andra, avslutar hon.

Läs mer om Kommunikatörsutbildningen