Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Kommunikatörsutbildning 

– en praktisk utbildning för dig som jobbar med kommunikation

  • Lyckas i rollen som kommunikatör, både internt och externt
  • Hitta relationer med digitala kanaler och sökordsoptimera
  • Väck intresset och skapa engagemang utifrån budskapet
Kommunikatörsutbildning

För dig som hellre talar med än till någon

Kommunikation är så mycket mer än tryckta broschyrer. En framgångsrik kommunikatör måste i dag kunna planera och medverka i organisationens interna och externa kommunikation, använda digitala kanaler, producera proffsigt material för tryck och webb och ha goda medierelationer.

I Företagsuniversitetets "Kommunikatörsutbildning" får du verktygen för just detta. Du får bland annat förståelse för kommunikatörens roll, den kreativa processen och hur målgruppsanalysen kan göras.

Du lär dig hur du sätter upp kommunikationsmål och når dem, får fördjupade kunskaper i formgivning, bildspråk och presentationsteknik och i hur du bygger och behåller medierelationer. Dessutom får du finputsa dina kunskaper i både muntlig och skriftlig kommunikation.

"Kommunikatörsutbildningen" består av tre block om tre dagar vardera med både teori, praktiska övningar och en individuell hemuppgift där du ska planera en kommunikationsinsats på din arbetsplats. Den har ett mycket gott rykte på marknaden och uppdateras kontinuerligt.

Välkommen till en modern, aktuell och gedigen kommunikatörsutbildning hos Företagsuniversitetet!

Program

Block 1

Kommunikatörens roll

  • vad är kommunikation?
  • vilket jobb ska kommunikationen göra?
  • mäta kommunikation

Kommunikationsplaneringens grunder

  • kommunikationsplanen och andra planer
  • vad ska vi tänka på – missar och fallgropar
  • kommunikationsmål
  • målgrupper – segmentering, avgränsning, analys
  • introduktion av individuell hemuppgift

Effektiv internkommunikation

  • från megafon till verksamhetsstöd
  • kanaler för att engagera medarbetarna och stödja ledarna
  • interna kommunikationsplanen
  • mot framtiden - best practice och fallgropar

Förankra kommunikation internt

  • skapa engagemang
  • genomföra kommunikationsprojekt
  • uppföljning och resultat

Effektiv skriftlig kommunikation

  • anpassa till målgruppen
  • skriva intresseväckande, personligt, kortfattat och tydligt
  • disponera texten
  • metoder, exempel och skrivövningar

Block 2

Den kreativa processen

  • vad är kreativitet?
  • arbetsprocess för kommunikationsprojekt
  • målgruppsanalys och att skapa personas
  • praktiska övningar i kreativitet

Presentationsteknik och bra bilder

  • planera och förbereda presentationer – för mindre möten och större sammanhang
  • vinna åhörarnas förtroende
  • välja relevant innehåll och disponera framförandet
  • PowerPoint-bilder som bra visuellt stöd
  • praktisk träning med feedback

Varumärke

  • i dag pratar många om hur viktigt det är att bygga sitt varumärke - men vad är då ett varumärke?
  • hur bär man sig åt för att hinna vårda varumärket när vardagsbestyren pockar på?
  • skapa varumärkesstrategier som inte bara blir fina ord på ett papper
  • en enkel metod i fyra steg för att lyckas med sitt varumärke

Layout och formgivning

  • grundläggande layout
  • typografi
  • bildspråk

Block 3

Digital kommunikation

  • strategi och hantverk för webb och digital kommunikation
  • webbplatsens struktur, design och funktionalitet
  • optimera webbplatsen för sökmotorer
  • sociala medier i kommunikationsarbetet

PR ska driva affären

Intressenter

  • interna och externa målgrupper

Budskapsformulering

Medierelationer

  • nyhetsvärdering, pressmeddelanden och tipsmail
  • bygga relationer
  • nyhetsinventering och exklusiva införsäljningar
  • det nya medielandskapet – sociala medier
  • tio tips vid medierelationer

Omvärldsbevakning

  • anpassa till målgruppen

Presentation av hemuppgiften

Fakta

Tider

Dag 1 i varje block 10.00-17.00. följande dagar 09.00-16.00.

Deltagare

Medarbetare som arbetar med information och kommunikation och behöver bredda sina teoretiska och praktiska kunskaper, till exempel kommunikatörer, informatörer, marknadsassistenter och marknadskoordinatorer.

Mål

Målet är att ge kunskaper som behövs för att

  • planera och medverka i organisationens interna och externa kommunikation
  • skapa relevans och väcka intresse för ditt budskap både skriftligt och muntligt
  • använda webben och andra digitala kanaler effektivt och framgångsrikt i kommunikationsarbetet
  • formge och producera proffsigt informationsmaterial för tryck och webb
  • bygga goda medierelationer.

Individuell hemuppgift

Under kursen får du arbeta steg för steg med en egen hemuppgift. Du får planera en kommunikationsinsats på din arbetsplats och presentera detta skriftligt och muntligt och får personlig feedback.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Lotta Lutteman

Lotta Lutteman är kommunikationsstrateg på Polisen och har tidigare varit informationschef på Polismyndigheten i Stockholms län och på Miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Ulf Lesley

Ulf Lesley, CMO på Strikersoft, har arbetat i olika operativa och strategiska roller i nästan 25 år inom marknadsföring och kommunikation, med allt från internkommunikation och digitala medier till varumärkesutveckling, bl.a. som marknadskommunikationschef för Ericssons mobilsida.

Sofie Nylén

Sofie Nylén är utbildningskonsult med examen från Lärarhögskolan. Sofie är expert på skriftlig och muntlig kommunikation och har lång erfarenhet av kommunikations- träning på alla nivåer. Sofie är en mycket uppskattad utbildare som alltid får toppbetyg på utvärderingarna.

Michael Wall

Michael Wall är senior art director och grafisk formgivare och föreläser och utbildar inom områdena varumärken och grafisk design.

Sara Öhman

Sara Öhman är specialist på digital marknadsföring med fokus på att driva och konvertera trafik.

Magdalena Öhrn

Magdalena Öhrn är informationschef på resebolaget Ving AB och har tidigare arbetat på PR-byråerna Prime och Rikta samt varit presschef på TV3.