Yrkeshögskolan satsar på spetsutbildningar i säkerhet

2020-04-15 Lotta Eriksson

Onsdagen den 15 april kom besked från YH-myndigheten att Företagsuniversitetets tre spetsutbildningar inom säkerhet beviljats tillstånd att starta. Det handlar om två avancerade utbildningar i informationssäkerhet; ”Cybersecurity” och ”Ledning av informations- och cybersäkerhet” samt utbildningen ”Säkerhetstekniker”.

I beskedet från Myndigheten för Yrkeshögskolan meddelades det att tre spetsutbildningar inom säkerhetsområdet beviljats tillstånd att starta. Det är två avancerade utbildningar i informationssäkerhet; ”Cybersecurity” och ”Ledning och samordning av informations- och cybersäkerhet” samt en utbildningen ”Säkerhetstekniker”.

– Vi är oerhört glada att ha fått myndighetens förtroende att anordna dessa utbildningar som alla tre är inriktade på högaktuella behov i arbetslivet, säger Daniela Lannsjö, YH-chef på Företagsuniversitetet.

Utbildningarna är en del i Yrkeshögskolans nya satsning på korta kurser och kurspaket. Satsningen vänder sig till personer som behöver förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, utvecklas i karriären eller gå vidare till nya och mer avancerade arbetsuppgifter.

De nya utbildningarna inom säkerhet har utarbetats tillsammans med Försvarsmakten, Combitech och Projsec.

– Utbildningarna kommer att vara en kombination av distansstudier och utbildningsdagar på plats hos oss, berättar Daniela Lannsjö.

– Det flexibla upplägget gör det möjligt för deltagarna att kombinera utbildningen med sitt ordinarie arbete.

Den första kursomgången startar redan i höst för att följas av flera kursstarter under 2021. Utbildningarna ger mellan 15 och 36 yrkeshögskolepoäng.

– YH-myndighetens satsning på korta kurser och kurspaket är ett konkret sätt att stödja det livslånga lärandet och förse näringslivet med aktuell och relevant kompetens. Vi tror att säkerhetsbranschen kommer att ha stor nytta av den här nya utbildningsformen, kommenterar Stefan Haglund, vd på Företagsuniversitetet.

Mer information om de nya utbildningarna kommer att publiceras på Företagsuniversitetets hemsida inom kort.