"Viktigt vara på tå" - möt Mikael Hellqvist på Jula

2022-11-17 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Vi vänder oss till alla som brinner för säkerhet och trygghet. I det här avsnittet träffar Mikael Hellqvist, koncernsäkerhetschef på Jula AB – som inte bara har varuhus att hantera!

Mikael Hellqvist blev i princip handplockad till tjänsten som koncernsäkerhetschef på Jula för 16 år sedan, då han var fraud manager på Vodafone.

Här berättar han om Julas stora spännvidd – det handlar inte bara om de stora och välkända varuhusen runt om i olika länder, utan också om fyra hotell, logistikanläggningar, handelsplatser, fastigheter, järnvägstransporter, räddningstjänst och flyg! Jula har också kontor i bland annat Kina, Vietnam och Indien.

Totalt arbetar 4 500 människor på familjeföretaget med bas i Skara. Verksamheten lockar såväl kungliga- som ministerbesök.

Mikael drivs av ett rättspatos, en inre nyfikenhet och en stark vilja att både utveckla sig själv och andra. Som chef vill han vara inkluderande och coachande och han understryker vikten av att som säkerhetschef förstå verksamhetens affär och de riskbilder som finns.

Han är också säkerhetsansvarig i Svensk Bandy och utbildar i säkerhetsfrågor där. Själv är han ständigt på jakt efter nya rön, eftersom han anser att det är viktigt att vara på tå för att kunna stötta sin organisation. Han har bland annat studerat vid Coventry University och Dublin City University.

Podden produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet och finns där poddar finns, bland annat på Spotify och Apple podcasts.