"Viktigt med analytisk och kommunikativ förmåga" - möt Anders Gidrup

2022-04-04 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. I det här avsnittet träffar vi en flerfaldigt prisad säkerhetschef som enligt många inte bara andas säkerhet, utan lever säkerhet; Anders Gidrup, säkerhetschef på Locum.

Anders i studion2

Anders Gidrup utsågs till Årets Säkerhetsprofil 2019 och fick pris för bästa risk managementarbete med Villa Lidköping 2013. Han ser utmärkelserna som ett erkännande på att han gjort något bra - tillsammans med andra.

Anders känner att han som säkerhetschef på Locum AB, arbetar i en viktig verksamhet, som betyder något - på riktigt. Locum ägs av Region Stockholm och förvaltar 30 procent av landets totala antal sjukhus och har ansvar för 2,2 miljoner kvadratmeter vårdfastigheter i landet.

Han har inte bara byggt upp en säkerhetsorganisation med 13 medarbetare utan var även med och byggde upp fältsjukhuset på Stockholmsmässan i början av pandemin 2020, då 350 vårdplatser med teknisk infrastruktur, som syrgas, byggdes upp i moduler på 14 dagar.

Anders har en bakgrund från både försvaret och polisen men tycker att en bra säkerhetschef framför allt ska ha rätt personlighet och egenskaper. Han tycker att det viktigaste är att ha en analytisk och kommunikativ förmåga, ett situationsanpassat ledarskap – och att alltid hålla sig ajour, inte minst nu kring säkerhetsskydd och informationssäkerhet.

Anders har också en stor kärlek för bandy och utbildning. Han är sannolikt också den enda svenska säkerhetschef som varit på gardenparty hos engelska kungafamiljen. Ytterst vill han vara ett föredöme för andra.

Podden finns där poddar finns, som på Spotify, Acast och Apple podcasts.

Den produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Qnet och Secnet.