#Trygghetnu tar sikte på modern teknik och integritet

2019-03-07 Lotta Eriksson

Den 3 april arrangeras åter konferensen #TRYGGHETNU på Clarion Stockholm Hotel. Konferensens fokus är behovet att använda modern teknik, som kamerabevakning, i brottsbekämpande syfte och huruvida det står i konflikt mot gällande integritetslagstiftning.

Keynote speakers är den internationella kriminologen Eric Piza och filosofen Torbjörn Tännsjö. Eric Piza, som är docent vid John Jay Collage of Criminal Justice i New Jersey, USA, är huvudförfattare till den rapport som Brå släppte förra året, en rapport som sammanställer 76 studier om kamerabevakning. På #TRYGGHETNU ska han redogöra för rapportens slutsatser om säkerhetskamerors brottspreventiva effekt.

Bland övriga talare på konferensen märks Säkerhetsbranschens vd, Joakim Söderström, juristerna Nils Henckel och Jenny Bård från Datainspektionen, finanslandstingsrådet Irene Svenonius (m), hovrättslagmannen Johan Sjöö, Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen, och Johan Mangbo, som är kommissarie och kommunpolis i Helsingborg.

Arrangörer är SecurityUser och SNOS.

Mer information finns här!