Skräpmejl kostar kvarts miljard

2014-04-16 Daniel Kjellsson

Svenska samhället lägger en kvarts miljard kronor på att hantera skräpmejl varje år. Det visar beräkningar som Olle Bälter, docent på Kungliga tekniska högskolan, har gjort.

– Jag har bland annat räknat med att det tar cirka en sekund att identifiera och radera ett skräpmejl och uppskattat hur stor del av arbetstiden som går åt till att hantera spam. Men den största kostnaden handlar om utlägg för filter som sorterar bort skräpmejl, berättar Olle Bälter i DN.

6256390817_c8243b5dd0_o

90 miljarder skräpmejl skickas varje dag, enligt de uppskattningar som finns. Majoriteten skickas på engelska och kan handla om alltifrån reklam för produkter till uppmaningar om att du ska lämna ut ditt kontonummer.

– En stor del av mejlen kommer från kriminella nätverk som vill få tillgång till saker på din dator. Om någon lyckas kapa din dator eller stjäl information blir kostnaden för skräppost betydligt högre. Sådana kostnader har jag inte tagit med i de här beräkningarna, säger Olle Bälter.

Daniel Kjellsson

• Olle Bälter utgick från den amerikanska studien The Economics of Spam och räknade om den utifrån svenska förutsätningar och egna bedömningar.
  • Varje dag skickas 90 miljarder skräpmejl. Olle Bäster utgick från att 0,5 procent hamnar i inkorgen. Han räknade med att det tar en sekund att hantera ett skräpmejl och tittade på svenskars genomsnittliga lönekostnad per timme.
  • Utöver arbetstidskostnaden har Olle Bälter räknat med kostnader för anti-spamåtgärder.