“Sannolikheten att något osannolikt inträffar är hög”

2014-05-06 Daniel Kjellsson

I juli träder Finansinspektionens nya föreskrifter om riskhantering i kraft. De innebär ett systemskifte för de svenska finansiella instituten och kräver att finansmarknadens aktörer ser över sina processer för att göra betalsystemen tryggare.

I en nyligen publicerad debattartikel i Veckans Affärer delade Christine Girod och Lisa Leirnes, båda riskexperter på 4C Strategies, med sig av sina råd till institutens säkerhetsansvariga. De passade även på att varna:

– I dagens IT-beroende och globaliserade värld kan vi utgå ifrån att sannolikheten att något osannolikt inträffar är hög. När det osannolika inträffar, må så vara ett hittills okänt virus eller ett askmoln från Island, kan konsekvenserna bli enorma, skrev Girod och Leirnes.

Duons tre initiala råd kan sammanfattas enligt följande:

•  Definiera riskacceptansen
    – Försäkra er om att organisationen har en gemensam syn på vilka konsekvenser som kan accepteras.
  • Analysera den kritiska verksamheten
    – Fokusera på den affärskritiska verksamheten. Fråga er själva vilka processer som är absolut nödvändiga.
  • Utveckla förmåga
    – Se till att organisationen har förmåga att hantera oväntade händelser genom att utveckla kontinuitetsplaner för de kritiska processerna.