Samtal, möten och föreläsningar på Säkerhet Syd

2020-02-27 Lotta Eriksson

Mellan den 26 och 27 februari arrangerades Säkerhet Syd parallellt med Fastighetsmässan Syd i Malmö. På Säkerhetsscenen pågick samtal och föreläsningar bägge dagarna.

Över 180 utställare fanns på plats och fler än 70 branschexperter stod på scenen när Säkerhet Syd genomfördes den 26 och 27 februari. Mässan gick parallellt med Fastighetsmässan, som arrangerades för tionde gången i Malmö. På Säkerhetsscenen pågick det samtal och föreläsningar bägge dagarna. Bland annat drog Vespers vd Erik Lewin storpublik när  han föreläste om "Terror, säkerhet och kulturell förståelse".

På programmet stod även ett samtal om BID Sofielund, med representater från Polisen, BID Sofielund och Länsförsäkringar i Skåne och ett panelsamtal om möjligheterna med framtidens kameror. I samtalet, som leddes av Jenny Persson från Aktuell Säkerhet, deltog Andreas Schönström, kommunalråd i Malmö, Tobias Ekberg från Axis Communications, Li Jansson från Säkerhetsföretagen och Mats Karlsson från Polisen.

Under den första dagen deltog även Företagsuniversitetets Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsutbildningarna, i ett samtal om hur säkerhetsbranschen ska bli bättre på att locka och behålla unga. Medverkade gjorde även Frida Hjortronsteen från Axis och Annika Avén från SOFF. Moderator var Jenny Persson.

Samtalet kom mycket att handla om att arbetsplatser inte bara behöver våga locka, släppa in och behålla unga, utan även behovet av mångfald.

Det genomfördes även ett livehack och en livepodd, Säkerhetssnack, mellan Christoffer Jerkeby och Olle Segerdahl från F-Secure. Olle var en av de nominerade till Årets Säkerhetsprofil i fjol. Onsdagens scenprogram avslutades med ännu en mycket välbesökt föreläsning, denna gång av Magnus Ranstorp, som beskrev terrorläget i Sverige och omvärlden.

Under torsdagen genomfördes ytterligare fem programpunkter på Säkerhetsscenen; en med rubriken "Sluta skjut", en som berörde GDPR och en där bland andra Malin Ekblad, säkerhetschef i Trelleborg, Skurup och Vellinge samt Li Jansson deltog. Rubriken var "Privata bolag kompletterar polisen". Dessutom föreläste Peter Strandell från Tryggare Sverige om vad som påverkar trygghet och hur trygghet mäts och Sarandis Kalegeropoulos från Precise Biometrics om den digitala identiteten i en fysisk värld.

Läs mer på Säkerhet Syds hemsida