Säpo ger tips till landets säkerhetschefer

2021-08-03 Lotta Eriksson

Spionage, cyberangrepp, signalspaning, påverkansoperationer, uppköp av företag och förföljelser av regimkritiker. Det är några av säkerhetshoten mot Sverige enligt Säkerhetspolisens årsbok. I podden Sveriges säkerhetschefer medverkar denna gång Kennet Alexandersson och Åsa Ahl från Säkerhetspolisen och berättar mer om hoten mot Sverige och vikten av säkerhetsskydd.

säpo i studion 3

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi vanligtvis landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. I det nya avsnittet har vi litet speciella gäster, nämligen Kennet Alexandersson och Åsa Ahl från Säkerhetspolisen. De har flera konkreta tips till landets säkerhetschefer.

Åsa informerar exempelvis om säkerhetsskyddsanalysens vikt, vad den ska innehålla och hur den ska tas fram medan Kennet Alexandersson poängterar att vi i Sverige måste göra det hela så svårt och dyrt som möjligt för andra länder, för att minska deras manöverutrymme när det exempelvis gäller spionage och IT-attacker.

Han berättar också lite om hur agenter/spioner/källor rekryteras här i Sverige, en verksamhet som pågår hela tiden.

De försöker dessutom tydliggöra skillnaden mellan Säpos tillsyns- och rådgivningsroll när det gäller säkerhetsskydd och berättar om NCSC.

Podden finns exempelvis på Spotify, Acast och Apple podcasts

Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet.