Säkerhetstekniker - i samarbete med Projsec och Säkerhetsbranschen

2019-09-24 Lotta Eriksson

Som tidigare aviserats finns det nu en fyra veckor lång utbildning för Säkerhetstekniker - larm, passer och CCTV genom ett unikt samarbete mellan Projsec, SäkerhetsBranschen och Företagsuniversitetet.

Utbildningen, som är fyra veckor på heltid, riktar sig till dem som vill in som säkerhetstekniker i säkerhetsbranschen och som i dagsläget jobbar eller har utbildning inom området data/teknik eller erfarenhet från bevakningsområdet. Den kan även bekostas av arbetsgivare som vill satsa på att få in medarbetare med gedigna kunskaper snabbt.

– Vi ser att det finns ett stort kompetensbehov i branschen och det är därför ett av våra viktigaste uppdrag som branschförening att stärka tillflödet av ny och kompetent personal. Vi är därför väldigt stolta över att tillsammans med Projsec och Företagsuniversitet lansera den här utbildningen, som är en av flera kommande åtgärder för att möta marknadens behov och se till att säkerhetsbranschen blir ett attraktivt utbildnings- och yrkesval, kommenterar SäkerhetsBranschens vd Joakim Söderström

– Utbildningen är väldigt praktisk och innehåller stora delar inkopplings- och installationsteknik men den syftar också till att ge både teoretiska och praktiska kunskaper om normer och standarder inom inbrottslarm- och CCTV-området och elektromekaniska låsanläggningar, beskriver Henrik Good, vd för Projsec.

– Vi har identifierat ett stort behov av kunniga och proffsiga säkerhetstekniker och tror att många är beredda att bekosta utbildningen själv för att bli anställningsbar i säkerhetsbranschen men också att arbetsgivare kan tycka att det är värt att bekosta utbildningen för sina nyanställda för att snabbare få ut dem i arbete, säger Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsutbildningarna på Företagsuniversitetet.

Utbildningen ”Säkerhetstekniker – larm, passer och CCTV” genomförs i Projsecs lokaler på Södermalm men bokningar sker på Företagsuniversitetets hemsida.

Den första kursstarten är den 4 november och kravet för att bli antagen är att man behärskar svenska i tal och skrift och har grundläggande matematiska kunskaper på gymnasienivå.

Utbildningen kommer att starta flera gånger om året. Företag kan även beställa egna utbildningstillfällen om flera medarbetare ska gå samtidigt.

Medlemmar i SäkerhetsBranschen har tio procents rabatt på kursavgiften mot angivande av en specifik kod.

Läs mer om utbildningen här!